۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » نطق پیش از دستور
  • شناسه : 341
  • 27 مارس 2019 - 2:30
  • منبع : رورزنامه رسمي
اعلام موافقت با كابينة پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني رياست محترم جمهوري
يكشنبه 5/6/1368 شماره 12078

اعلام موافقت با كابينة پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني رياست محترم جمهوري

روزنامه رسمي ـ مذاكرات جلسة علني مجلس شوراي اسلامي ـ جلسه 136 يكشنبه 5/6/1368 شماره 12078 اعلام موافقت با كابينة پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني رياست محترم جمهوري

حسين سبحاني نيا ـ بسم الله الرحمن الرحيم . رب اشرح لي صدري و يسرلي امري و احلل عقده من لساني يفقهوا قولي. قال اجعلني علي خزائن الارض اني حفيظ عليم.
با عرض ادب به ساحت مقدس حضرت بقيه الله الاعظمو با سلام به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي (صلوات حضار) و با ارزوي توفيق براي دولتي كه در اينده نزديك انشاء الله از مجلس شوراي اسلامي رأي اعتماد خواهد گرفت ابتدائاً بايد عرض كنم، اينجانب با كلية وزراي پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني رياست محترم جمهوري اسلامي موافقم و چون فرصت بحث دربارة تك تك آنها را ندارم بناچار با اشاره اي كلي و گذرا به برنامه اعلام شده از طرف رياست محترم جمهوري براي دولت و به اعتبار عضويتم در كميسيون سياست خارجه در موافقت با جناب اقاي دكتر ولايتي وزير محترم امور خارجه به گوشه هايي از برنامه اعلام شده ايشان مي پردازم.
و اما دليل موافقتم با دولت پيشنهادي جناب اقاي هاشمي رفسنجاني.
به اعتبار برنامه اعلام شده از سرف جناب ايشان است كه مباني آن عبارتند از:
۱٫ قانون اساسي كه در موارد متعددي دولت را موظف به انجام وظايف معين نموده است از جمله اصول سوم و نهم و بيست و يكم و هشتم قانون اساسي را مي توان نام برد.
۲٫ وصيت نامه الهي سياسي حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه (حضار سه بار صلوات فرستادند) و پاي بندي به ارمانهاي والاي ايشان پايه دوم برنامه دولت جناب اقاي هاشمي است.
۳٫ سياست هاي كلي نظام كه بر اساس بند اول اصل يكصد و دهم قانون اساسي از جمله وظايف و اختيارات رهبري است ارتباط مستقيمي با برنامه كار دولت دارد. به موجب اين اصل مقام رهبري سياست هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران را پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت معين مي كند و علاوه بر آن نظارت بر حسن اجراي سياست هاي كلي تنظيم خواهد شد كه مقام معظم رهبري تعيين مي كند.
مبناي چهارم برنامه دولت پيشنهادي نخستين برنامه پنج ساله جمهوري اسلامي ايران است كه بر اساس آن ايجاد تحول در روندهاي نامطلوب اقتصاد در حال توسعه اي كه سالها درگير جنگ تحميلي بوده و بر اثر آن به ركود كشانده شده است نيازمند تفكري عميق و همه جانبه در نتيجهتدوين يك برنامه سازگار و منسجم است. در شرائط حاضر اگر به مشكلات اقتصادي به طور جامع الاطراف نپردازيم ممكن است چيزي جز اتلاف منابع عايد كشور منشود. نحوة برخورد و تفكري كه به بررسي مشكلات مي پردازد و اهداف را با توجه به منابع و امكانات محدود و درجه بندي مي كند و مسير حركت را بهع سوي اهداف مطلوب تبين مي نمايد تفكري برنامه ايست و دولت در صدد اجراي آن است.
نايب رئيس ـ آقاي سبحاني نيا توجه بفرماييد ما نظر خواهي از مجلس بكنيم چون الان وقت نماز است و ما هم بايد تا ساعت يك و نيم بحث را ادامه بدهيم بنابراين از مجلس نظر خواهي مي كنيم كه بحث را تا يك ساعت و نيم ادامه بدهيم.
عده اي از نمايندگان ـ رأي گيري نمي خواهد.
نايب رييس ـ شبهه اي وجود دارد، حالا اين نظر خواهي را مي كنيم . ۱۸۰ نفر وجود دارند نمايندگاني كه موافق هستند بحث را ادامه بدهيم قيام بفرمايند اكثر برخاستند) تصويب شد. ادامه بدهيد.
حسين سبحاني نيا ـ با توجه به مباني مذكور و خطوط كلي برنامه دولت پيشنهادي كه فهرست وار عبارتند از:
۱٫ سياست هاي فرهنگي، آموزش و پرورش و پژوهش.
۲٫ اقتصاد.
۳٫ تحول نظام اداري و اجرايي كشور.
۴٫ سياست داخلي.
۵٫ سياست خارجي.
۶٫ امور اجتماعي.
۷٫ سياست دفاعي.
به مجموعه دولت پيشنهادي جناب اقاي هاشمي بطور اعم و به اقاي دكتر ولايتي به توضيحي كه خواهم داد به طور اخص رأي مثبت خواهم داد.
و اما ويژگيهايي كه در رابطه با بررسي صلاحيت يك وزير بايد مورد توجه قرار بگيرد به اعتقاد بنده عبارتند از:
۱٫ انقلابي بودن و برخورداري از حسن سابقه.
۲٫ داشتن تجربه و تخصص و آشنايي با كار.
۳٫ برخورداري از توان مديريت صحيح و قوي.
۴٫ جهت گيري مثبت و حركن در خط امام و مقام رهبري و روحانيت.
اينجانب از سال ۱۳۵۹ در وزارت امور خارجه مشغول خدمت شدم. قبل از آمدن ايشان با بعد از حض.ور ايشان يعني از سال ۱۳۶۰ در وزارت امور خارجه قابل مقايسه نيست. پاكسازي و تصفيه نيروهاي ناهماهنگ با انقلاب اسلامي از زمان ايشان شروع گرديد. از نظر كمي و كيفي و وضعيت وزارت امور خارجه متحول شد. جذب نيروهاي حزب اللهي و جايگزيني آنها در مديريت هاي آن وزارتخانه در داخل و خارج كشور چشمگير بوده است. در زمان وزارت و مديريت ايشان جهت گيريهاي مثبت وزارت امور خارجه هميشه مورد رضايت و تأييد خاص امام فقيدمان رضوان الله تعالي عليه و رهبر معظم انقلاب اسلامي جديدمان تا زمان حاضر بوده است.
و اما فعاليت هاي سياسي وزارت امور خارجه و تحرك ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران. وزارت امور خارجه به عنوان مجري سياست خارجي ايران تلاش هاي پي گير و همه جانبه اي را جهت نيل به اهداف عالي انقلاب اسلامي در سطح جهان، سازمانهاي بين المللي و منطقه اي و نيز در زمينه ايجاد و گسترش روابط مسالمت آميز با ديگر دول بخصوص كشورهاي جهان سوم معمول داشته است بطوريكه با جرأت مي توان گفت ايران هرگز چه قبل . چه بعد از انقلاب به اندازه امروز روابط خود با ديگر دول و همچنين مجامع بين المللي فعال و موفق نبوده است و اين در شرايطي است كه فشارهاي بين المللي نسبت به جمهوري اسلامي ايران و مجريان سياست خارجي بي سابقه بوده است. امار ذيل دليل روشني بر اين مدعا است.
تعداد كل نمايندگيهاي جمهوري اسلامي ايران قبل از انقلاب در خارج از كشور ۹۴ نمايندگي بوده ولي اينك جمهوري اسلامي داراي ۱۱۰ نمايندگي فعال مي باشد با وجود اينكه چند نمايندگي ما در آمريكا، مراكش، مصر نيز تعطيل شده اند. همچنين ۵۹ درصد نمايندگي جديد التاسيس در كشورهاي افريقايي و جهان سوم بوده است.
از آنجايي كه ديدار مقامات مختلف كشورهاي جهان از جمهوري اسلامي ايران و بالعكس نقش ارزسشمندي در تعميق و گسترش روابط دارد، .وزارت امور خارجه با تأكيد بر اهميت موضوع برنامه هايي را تدوين و تنظيم نموده است كه بر اساس آن در اينده بتدريج ميهماندار شخصيت هاي مختلف چون رئيس جمهوري و زير خارجه و ساير وزراء و مقامات كشورهاي دوست خواهيم بود كه اينگونه رفت و آمدهه در جهت تأمبين هر چه بهتر و بيشتر مصالح و منافع جمهوري اسلامي ايران ضرورت تام دارد. اين سياست در عين حال پاسخ محكمي است به كساني كه مدعي انزواي سياسي جمهوري اسلامي ايران هستند. بنابراين برقراري روابط و گسترش روابط و زمينه سازي جهت همكاريهاي مشتركم از اهداف مشخص وزارت امور خارجه است و برنامه هاي مدوني براي آنها تنظيم گرديده است كه اين برنامه ها با رعايت اولويت اهداف، نيازخها، شرايط سياسي كشور، امكانات موجوئد و اصول ديگر به مرحله اجرا در خواهد آمد.
توجه به مسأله لبنان و افغانستان و دفاع از مسلمانان در اين كشورها و مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي به لبنان .و موضع گيريهاي سياسي و بموقع درباره آنها بخش مهمي از فعاليت هاي وزارت امور خارجه را به خود اختصاص مي دهد.
و اما در پاسخ به آن عده از كساني كه ديپلماسي و روابط جمهوري اسلامي را با كشورهاي حاشيه خليج فارس ضعيف مي دانند بايد عرض كنم كه استراتژي روابط جمهوري اسلامي ايران با كسشورهاي منطقه خليج فارس نيز به نحوي طراحي شده است كه در مذاكرات قطعنامه ۵۹۸ بتوان از دوستان طرف مقابل كاست. گرچه اين كشورها بيشترين حمايت را ازعراق در طول جنگ كرده اند لكن جدا كردن اين كشورها از عراق دذر حال حاضر امكان بيشتري دارد. در وهله اول سعي بر اين است كه از كار شكني برخي از كشورها در روند صلح جلوگيري بعمل ايد، سپس با طرح امنيت منطقه اي به دست خود كشورها نظر لبر اين است كه هر چه بيشتر اين كشورها به همكاري سياسي و اقتصادي بتا ايران ترغيب شوند. در منطقه خليج فارس جمهوري اسلامي ايران يكي از بزرگتريمن پايگاههاي مردمي خود را دارد كه در صورتي كه موانع موجود ار ميان برداشته شود اشاعه فرهنگ اسلامي مي تواند در اين منطقه موجب آگاهي بخش عظيمي از اين جوامع گردد، جوامعي كه وجدان مذهبي هنوز در مردم آن به صورت دست نخورده باقي است.
در پايان با توجه به برنامه هاي ارائه شده توسط وزراي پيشنهادي و در نظر گرفتن شرائط خاص كشور اسلاميمان و يا عنايت به درخواست مردم شريف حوزه انتخابيه ام نيشابور كه طي تلگرافي كه مشاهده مي فرمائيد اين نظر را منعكس كرده اند به دولت پيشنهادي رياست محترم جمهوري اسلامي رأي مثبت خواهم داد و اميدوارم نمايندگان محترم با دادن رأي اعتماد قوي به دولت جناب آقاي رفسنجاني ايشان را در دست يابي بهع اهداف مشخص شده در قانون اساسي و حل مشكلات كشور ياري فرمايند . انشاء الله والسلام عليكم و رحمته الله و بركاته

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*