۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » انعکاس رسانه ها » مصاحبه ها
  • شناسه : 5974
  • 26 دسامبر 2021 - 12:06
مجلس در شفاف‌سازی به‌موقع کوتاهی کرده است
گفتگوی جهت با حسین سبحانی‌نیا، نماینده ادوار مجلس درباره ضعف اطلاع‌رسانی قوه مقننه

مجلس در شفاف‌سازی به‌موقع کوتاهی کرده است

 ماجرای محرمانه ماندن اموال مسئولان چه بود؟ حسین سبحانی‌نیا گفت: مسائلی چون طرح صیانت از فضای مجازی یا همین بحث محرمانگی اموال مسئولان اگر در زمان خودش اطلاع‌رسانی می‌شد این فضاسازی علیه مجلس صورت نمی‌گرفت. ورود مجلس یازدهم به برخی حوزه‌ها همانند سیاست‌گذاری فضای مجازی یا رفع انحصار از برخی مشاغل باعث افزایش فشارها و […]

 ماجرای محرمانه ماندن اموال مسئولان چه بود؟
حسین سبحانی‌نیا گفت: مسائلی چون طرح صیانت از فضای مجازی یا همین بحث محرمانگی اموال مسئولان اگر در زمان خودش اطلاع‌رسانی می‌شد این فضاسازی علیه مجلس صورت نمی‌گرفت.

ورود مجلس یازدهم به برخی حوزه‌ها همانند سیاست‌گذاری فضای مجازی یا رفع انحصار از برخی مشاغل باعث افزایش فشارها و تبلیغات منفی علیه این نهاد قانون‌گذار شد. حتی در اقدامی عجیب موضوعاتی که هیچ ارتباطی به مجلس یازدهم نداشت همانند محرمانه شدن اموال مسئولان هم به این دوره نسبت داده شد. همه این جنجال‌ها حکایت از یک ضعف دارد. در گفتگو با حسین سبحانی نیا، نماینده ادوار مختلف مجلس به این موضوع پرداخته‌ایم.

حسین سبحانی‌نیا نماینده ادوار مجلس در گفتگو با جهت‌ دراین‌باره گفت: حملات اخیر به مجلس نتیجه ضعف اطلاع‌رسانی مجلس است. مسائلی چون طرح صیانت از فضای مجازی یا همین بحث محرمانگی اموال مسئولان اگر در زمان خودش اطلاع‌رسانی می‌شد این فضاسازی علیه مجلس صورت نمی‌گرفت.

وی افزود: همین بحث اخیر درباره محرمانه کردن اموال مسئولان، این بحث مربوط به امروز نیست که مجلس یازدهم این کار را انجام داده باشد. دیدیم که شورای نگهبان و سخنگوی آن‌هم دراین‌باره اعلام نظر کردند و گفتند این مسئله مربوط به قبل از این‌ها بوده است. تصمیم مجلس هم نبوده و مجمع تشخیص مصلحت هم آن را تصویب کرده است. درواقع تصمیمات دیگری در مجمع گرفته‌شده برای این‌که اموال مسئولان محرمانه بشود.

اطلاع‌رسانی شفاف، جامعه را آماده می‌کند
نماینده سابق نیشابور و فیروزه در مجالس دوم، سوم و چهارم، هفتم، هشتم و نهم اظهار کرد: اگر این‌ طرح‌ها پیش از این شفاف‌سازی می‌شدند و درباره طرح صیانت و این طرح یا موارد مشابه از قبل اطلاع‌رسانی می‌شد و فضای عمومی جامعه آماده می‌شد این وضعیت پیش نمی‌آمد.
او اضافه کرد: مجلس اگر اطلاع‌رسانی درستی در زمان خودش انجام می‌داد دیگر برای آن‌هایی که قصد تخریب مجلس را داشتند نمی‌ارزید تا وارد این مقوله بشوند و این مسائل را مطرح بکنند. منتها آن‌ها می‌بینند شرایط کشور سخت است، مشکلات اقتصادی وجود دارد و مردم به دلیل گرفتاری‌های معیشتی و حقوق‌های پایین در رنج هستند آن هم وقتی که گروهی خاص از حقوق‌های نجومی برخوردار هستند بنابراین فضا را آماده هجمه علیه مجلس می‌بینند. درواقع ذهن‌ها آماده است تا این اخبار و تحلیل‌های نادرست را بپذیرد.

اخبار ضد مجلس در ذهن مردم جا خوش می‌کند و پاک نمی‌شود
سبحانی‌نیا بیان کرد: در چنین شرایطی وقتی یک خبر مثلاً ضد مجلس می‌آید در ذهن مردم جا می‌گیرد و مردم حساس می‌شوند که مثلاً چرا مسئولین از این‌که مردم در جریان دارایی آن‌ها قرار بگیرند ناراحت هستند؛ بعد هم می‌گویند چه نشستید که مسئولان خوردند و بردند؛ همه این‌ اخبار و تحلیل‌های غلط در ذهن مردم جا می‌گیرد که تا چیزکی نباشد نگویند چیزها.
وی افزود: اما اگر همین موضوع در زمان خودش اطلاع‌رسانی منطقی و در چارچوب قانون می‌شد شاید این پیامدها را نداشت. این ضعف خود دستگاه‌های مسئول در این حوزه‌هاست که این فضای منفی در جامعه ایجاد می‌شود. فضایی که متأسفانه مناسب نیست و همه را درگیر می‌کند.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: به هر صورت الآن این وضعیت نامطلوب شکل‌گرفته است. درحالی‌که مجلس می‌توانست این بحث‌ها را به‌موقع خودش اطلاع‌رسانی کند. با انعکاس بیرونی این مسئله در آن زمانی که هیچ پیش‌فرضی در اذهان وجود نداشت جلوی خیلی از مسائل گرفته می‌شد اما الآن در ذهن‌ها این مسائل با حاشیه‌هایش جا گرفته و این مسئله، مسئله جدی است.

ماجرای محرمانه ماندن اموال مسئولان چه بود؟
وی عنوان کرد: بحث محرمانه بودن اموال مسئولین به نسبت رده‌بندی مدیران تعریف‌شده است و مشخص بود در کدام رده‌های اموال باید اعلام شود. همان زمان یعنی در مجلس هشتم نیز بحث بر سر این بود که اموال مسئولان در چه سطحی باید انتشار پیدا کند. در این فاصله یعنی از مجلس هشتم هرچند وقت یک‌بار این مسئله مطرح‌شده است؛ یعنی در زمان تغییر دولت‌ها یا مجلس چنین مسائلی طرح می‌شود که مسئولان باید اموالشان را اعلام بکنند. بعضی مسئولان هم اعلام و بعضی هم نکردند.
او افزود: در آغاز هر دولتی هم شفاف‌سازی می‌کردند که در چه رده‌ای مسئولان اموال خود را اعلام کردند یا نکردند. دراین‌باره قانون مصوب شد اما این مسئله را به طور جدی پیگیری نکردند که اگر مسئولی اموالش را اعلام نکرد چه می‌شود. به هر صورت اگر این موضوع در زمان خود اعلام و شفاف‌سازی می‌شد بهتر بود. همین الان هم که این مباحث مطرح شده اگر باز هم روشن بشود در آینده مسئله‌ساز نمی‌شود و افکار عمومی و فضای جامعه را مثل امروز ملتهب نمی‌کند.

باید در زمان خود اطلاع‌رسانی کرد
نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: طبعاً نمایندگان باید دراین‌باره حرف بزنند. نمایندگانی را دیدیم که دراین‌باره سخن گفتند، در صحن علنی هم مطرح شد و آقای قالیباف هم مواردی را بیان کردند اما متأسفانه حملات تأثیر منفی خودش را در اذهان مردم گذاشته است. بالاخره دستگاه‌های دخیل باید در زمان خودش درباره این مسائل اطلاع‌رسانی مناسبی انجام بدهند و مردم را آگاه کنند.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*