۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » رویداد ها » مواضع
  • شناسه : 5692
  • 12 ژوئن 2020 - 15:06
  • منبع : خبرگزاری دانا
آلمان برای سفارتخانه خود در ایران دیپلمات معرفی کند نه وابسته امنیتی
سبحانی‌نیا در گفتگو با دانا مطرح کرد:

آلمان برای سفارتخانه خود در ایران دیپلمات معرفی کند نه وابسته امنیتی

آلمان برای سفارتخانه خود در ایران دیپلمات معرفی کند نه وابسته امنیتی/ مامور امنیتی به دنبال جاسوسی است نه روابط دو جانبه

سفیر سابق ایران در مغرب گفت: اهتمام فردی که وابستگی امنیتی با کشوری دارد و به عنوان سفیر معرفی می شود بیشتر از روابط دو جانبه مسائل امنیتی و حتی جاسوسی خواهد بود.

حسین سبحانی نیا، سفیر سابق ایران در مغرب در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که شخصی با سابقه عضویت و یا همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به عنوان دیپلمات در کشوری دیگر اجازه فعالیت داشته باشد، عنوان کرد: سفرا وظایف مشخصی دارند و چارچوب روشنی که یک دیپلمات در کشور میزبان باید دنبال کند تلاش برای تقویت روابط دو کشور است.

سبحانی نیا : نباید فردی که مامور امنیتی است به جای دیپلمات معرفی شود

وی با بیان اینکه وقتی برای یک سفیر درخواست سفارت در یک کشور مطرح می شود، حق کشور میزبان است که نظر مثبت بدهد یا خیر، افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی و وزارت امورخارجه وظیفه بررسی های لازم نسبت به این درخواست و فرد معرفی شده را دارند تا فرد معرفی شده با دستگاه‌های امنیتی کشوری دیگر همکاری نداشته و وابسته آنها نباشد زیرا در این صورت این درخواست با حساسیت بیشتری از سوی کشور میزبان همراه خواهد شد.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم در عرصه منطقه و بین الملل است و از سوی دیگر آلمان نیز از کشورهای مهم اروپایی به شمار می رود از این روز باید از کادر سیاسی و مقامات دیپلماتیک شناخته شده به عنوان سفیر استفاه کنند.

سبحانی نیا گفـت: اگر فردی از دستگاه‌های امنیتی برای این مسئولیت معرفی شود این حق برای کشور میزبان وجود دارد که نسبت به عدم پذیرفتن استوارنامه سفیر معرفی شده اقدام کند.

این دیپلمات سابق با اشاره به اینکه اگر برای وزارت امور خارجه امنیتی بودن سفیر آلمان محرز بوده و با این وجود استوارنامه وی تایید شده است تصریح کرد: دستگاه سیاست خارجی کشور باید در این خصوص مورد سوال قرار گیرد که چرا این موافقت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اهتمام فردی که وابستگی امنیتی با کشوری دارد و به عنوان سفیر معرفی می شود بیشتر از روابط دو جانبه مسائل امنیتی و حتی جاسوسی خواهد بود، ادامه داد: چرا وزارت خارجه با پذیرفتن سفیری که سابقه امنیتی در آلمان دارد موافقت کرده است.

سبحانی نیا ادامه داد: نباید فردی که مامور امنیتی است به جای دیپلمات معرفی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم و نهم گفت: وزارت اطلاعات در این زمینه نظر می دهد اما عهده دار این امر وزارت خارجه است، وزارت خارجه باید توضیح دهد که آیا در زمان بررسی ها از وزارت اطلاعات کسب نظر کرده یا خیر.

وی تاکید کرد: فردی که برای اقدامات دیپلماتیک معرفی می شود باید جایگاه دیپلماتیک داشته باشد. حساسیت در این زمینه در تمام کشورها وجود دارد و براساس قوانین بین الملل این حق برای کشور میزبان باقی است تا در صورت وجود حساسیت نسبت به فرد معرفی شده نظر موافق به سفارت وی ندهد.

انتهای پیام/ک

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*