۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » رویداد ها
  • شناسه : 5915
  • 05 جولای 2021 - 9:46
قدس در گفت‌وگو با دکتر حسین سبحانی‌نیا نماینده ادوار مجلس به بحث گذاشت

اما و اگرهای برجامی در روزهای پایانی دولت

مهدی خالدی روز شنبه بود که منابع خبری سفر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را رسانه ای کردند. پس از این اتفاق کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «ماسیمو آپارو» هفته جاری به ایران می‌آید. بازدید وی […]

مهدی خالدی

روز شنبه بود که منابع خبری سفر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را رسانه ای کردند.

پس از این اتفاق کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «ماسیمو آپارو» هفته جاری به ایران می‌آید. بازدید وی در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی است. سفر مقام آژانس به کشورمان در حالی اتفاق می‌افتد که سوم تیرماه مهلت توافق تهران با این نهاد بین‌المللی به پایان رسید؛ توافقی که دو بار تمدید شد، به آن امید که در این مدت تحریم‌ها برداشته شود. تهران در شرایط کنونی که طرف غربی بر ادامه تحریم پافشاری می‌کند، از تمدید آن برای سومین بار خودداری کرده است. همه این اتفاقات در حالی است که مذاکرات برجامی در وین، تحت تأثیر زیاده خواهی‌های بی پایان واشنگتن، با چالش و نوعی بن بست مواجه شده است. به این بهانه، در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا نماینده ادوار و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گفت‌وگو پرداختیم.

درباره اهداف سفر آپارو به کشورمان توضیح بدهید؟ مقام آژانس به دنبال چیست؟

به نظر سفر معاون دبیرکل آژانس بین المللی انرژی‌اتمی به تهران را باید در راستای تلاش این نهاد برای تحمیل خواسته‌های خود و اربابان غربی اش به کشورمان تعبیر کرد. پس از تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» از سوی مجلس، تعهدات هسته ای ما روند کاهشی به خود گرفته و همین موضوع هراس غرب را به دنبال داشته است. حال با پایان توافق با آژانس (۳ تیر) این محدودیت‌ها بیشتر می‌شود و حتی دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای کشورمان با موانع جدی‌تری روبه‌رو خواهد شد. به همین دلیل مهم‌ترین مأموریت معاون دبیرکل رایزنی با مقامات کشورمان برای یافتن راهی جهت ادامه همکاری ها خواهد بود. از سوی دیگر نباید از یاد برد تا پایان دولت روحانی بیشتر از یک ماه نمانده و احتمالاً آپارو تلاش خواهد کرد نظرات دولت بعدی در مورد میزان و نوع همکاری با این نهاد را دریافت کند.

خبرگزاری رویترز چند روز پیش مدعی شد ایران دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات نطنز را محدود کرده است. تحلیل شما از این خبر چیست؟

آژانس پیش‌تر از طریق دوربین‌ها می توانست تأسیسات هسته ای ما را تحت نظر بگیرد. اما اکنون توافق با آژانس به پایان رسیده و طبعاً جمهوری اسلامی می تواند بر اساس ملاحظات اقدام و دسترسی آژانس را محدود کند. این اتفاق عجیبی نیست. غرب اگر خیلی نگران اقدام‌های هسته ای صلح آمیز ماست، باید پیش از هر چیز به تعهدات برجامی خود عمل کند و گرنه باید بفهمد که ادامه پایبندی یکطرفه ایران به این توافق دیگر معنی ندارد.

با پایان مهلت توافق، پیش بینی شما از آینده روابط تهران و آژانس انرژی اتمی چیست؟

جمهوری اسلامی تاکنون مهلت چهار ماهه‌ای به غرب برای انجام تعهداتش داده که هیچ آورده‌ای نداشته، اگر آن‌ها به کمک آژانس همچنان بخواهند به بازی خود ادامه دهند، ما نمی‌توانیم بیکار بنشینیم و باید محدودیت‌های پیش‌بینی شده در قانون را مو به مو لغو کنیم تا طرف غربی مجبور شود سر عقل بیاید. البته اینکه در سفر معاون دبیر کل به تهران چه تفاهماتی حاصل شود هم برای آینده بسیار مهم خواهد بود.

نگاه شما در مورد مذاکرات برجامی چیست؟

معتقدم مذاکرات در دولت روحانی به نتیجه‌ای نمی‌رسد. طرف مقابل هم نیم نگاهی به این مسئله که دولتی در پایان کارش بوده و دولتی در آستانه روی کار آمدن هست، دارد و طبیعی است آن‌ها بخواهند نظر دولت بعدی را جلب کنند. به همین دلیل باوجود همه تلاش دولت مستقر بعید به نظر می رسد در

۳۰-۲۰ روز آینده چنین کاری عملیاتی شود و احتمالاً ادامه کار احیای برجام به دولت آینده موکول خواهد شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*