۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » انعکاس رسانه ها » رویداد ها
  • شناسه : 5859
  • 08 دسامبر 2020 - 11:22
جنجال حاشیه‌سازان بر سر ردیف بودجه های مزین شده به نام شهداء
سبحانی‌نیا: ردیف بودجه با نام شهدا، متعارف و مسبوق به سابقه است /حاشیه سازان چه کسانی هستند؟

جنجال حاشیه‌سازان بر سر ردیف بودجه های مزین شده به نام شهداء

جنجال بر سر بودجه بنیاد شهید «حاج قاسم سلیمانی» درحالی از سوی طیفی از جریانات سیاسی برای تخریب دولت ادامه می یافت که اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه جزئیاتی جدید از این ردیف بودجه را فاش کرد

ردیف بودجه هایی که مزین به نام شهدا هستند و موضوع هزینه کرد آنها در بخش نظامی تعریف شده است، جدیدترین بهانه دلواپسان برای حمله به دولت روحانی شده است.

فاطمه استیری: چندماه بیشتر تا پایان عمر دولت ۸ ساله روحانی باقی نمانده است اما مخالفان و دلواپسان گویا تحمل چندماه باقیمانده را هم ندارند، آنقدر که هر روز یک بلوا برپا کنند و هر روز با یک بهانه تریبون خود را علیه رئیس جمهورو دولتمردان باز کنند.

بیشتر بخوانید؛

پاسخ به شبهات رسانه‌ای درباره بودجه بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی

بودجه ۱۴۰۰ هم که بخاطر پاینبدی به مصوبات ستاد ملی کرونا بدون حضور روحانی در صحن مجلس تحویل مجلسی های جدید شد گویا آنقدر برایشان سنگین آمده که حالا از گوشه و کنار این بودجه کامل بررسی نشده، یک نکته را دست بگیرند و به همان بهانه دولت را مورد انتقادات تند و تیز قرار دهند.

ماجرا اما آنجا عجیب تر می شود که حساس ترین بخش از بودجه سالانه دولت که مربوط به نهادهای نظامی است اینبار دستاویز حملات به دولت می شود.

یک ادعای بی سرانجام

ماجرا از یک ادعای عجیب درباره اختصاص بودجه به بنیاد شهید سردار سلیمانی در سال ۱۴۰۰ آغاز شد. خبری که به سرعت در فضای مجازی و رسانه ای منتشر شد و ابهاماتی را ایجاد کرد.

خانواده سردار در همان روزهای ابتدایی با صدور بیانیه ای خط و ربط خود از این بودجه و حواشی ایجاد شده را جدا کردند.دختر سردار سلیمانی در بیانیه ای که منتشر کرد، متذکر شد« طی چند روز گذشته اخباری منتشر شد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغی برای بنیاد مکتب حاج قاسم سلیمانی درنظر گرفته شده است. آنچه مسلم است سرمایه بی بدیل برای تعمیق و گسترش مکتب حاج قاسم، محبت دل‌های امت و قلوب شیفتگان انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر نیز تقاضایی از جانب خانواده شهید و بنیاد مکتب حاج قاسم برای اختصاص ردیف بودجه صورت نگرفته بوده است. البته این نکته از طریق مدیر عامل بنیاد به دستگاه‌های مسؤول منتقل شده است؛ اما اینجانب به نمایندگی از سوی خانواده شهید سلیمانی ضمن تشکر از دغدغه مسؤولان محترم اجرایی و دست اندرکاران تنظیم بودجه، به اطلاع می‌رسانم اقدام شایسته در این زمینه، حذف عنوان بنیاد از ردیف بودجه ۱۴۰۰ و اختصاص این بودجه‌ها به حل مشکلات مردم و ترویج مکتب حاج قاسم است که سلوک آن شهید عزیز نیز همین مرام بوده است.»

اما اصل ماجرا چه بود و ردیف بودجه هایی که حاشیه ساز شده بودند از چه زمان و با چه هدفی در بودجه سنواتی گنجانده شده بودند؟

بودجه ای که جدید نبود

جنجال بر سر بودجه بنیاد شهید «حاج قاسم سلیمانی» درحالی از سوی طیفی از جریانات سیاسی برای تخریب دولت ادامه می یافت که اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه جزئیاتی جدید از این ردیف بودجه را فاش کرد.

سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه ای رسمی تلاش کرد به شبهات پیرامون این ردیف بودجه پاسخ مستند و مستدل بدهد. در بیانیه سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که ردیف بودجه‌ای بنیاد شهید «حاج قاسم سلیمانی» سال گذشته از سوی مجلس در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به متن قانون بودجه ١٣٩٩ اضافه شد.

در این بیانیه تاکید شده بود؛‌«سال گذشته هم­زمان با شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی لایحه بودجه سال ١٣٩٩ در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی بود که دو ردیف ۱۱۱۳۹۷  با عنوان «طرح شهید سلیمانی» (پیشرفت و آبادانی دهستان­‌ها) و ۱۱۱۳۹۸ با عنوان «بنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی» در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تصویب رسید. »

بنا به روایت سازمان برنامه و بودجه، ردیف­‌های مذکور در صفحات ١٠٨ و ١٠٩ قانون بودجه سال ١٣٩٩ (ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف) درج و منتشر شده بود. و این دو ردیف مشابه سایر ردیف های مربوط به ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب در لایحه بودجه سال ١۴٠٠ نیز تکرار و به مجلس ارسال شده است.

ردیف های بودجه ای مزین به نام شهدا

اما نکته قابل توجه در بیانیه سازمان برنامه بودجه آنجا بود که به اتفاقی قابل تامل و جالب در بودجه نیروهای مسلح و مشخصا سپاه اشاره شده بود. سازمان برنامه و بودجه توضیح داد که «عموم ردیف‌های بودجه‌ای سپاه به نام شهدای گرانقدر نام‌گذاری شده است. بنابراین دستگاه اجرایی دو ردیف یاد شده با نام شهید حاج قاسم سلیمانی، ستاد مشترک سپاه پاسداران بوده و ربط دادن آن به خانواده سردار سلیمانی گناه بزرگی است که عده‌­ای با اغراض سیاسی از خالی بودن ذهن مردم از اعداد و ارقام بودجه سوءاستفاده می­‌کنند.»

نگاهی به ردیف های بودجه سپاه پاسداران نیز حکایت از آن دارد که به جز دو ردیف مذکور ردیف هایی نیز به نام شهدای گرانقدری چون، شهید یزدانی، شهید ورامینی، شهید فهمیده، شهید احمدی روشن، شهید اسکندری، شهید پورجعفری و ….وجود دارند.

ردیف بودجه با نام شهدا، متعارف و مسبوق به سابقه است

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا، نماینده ادوار مجلس که سابقه حضور چندین ساله در کمیسیون امنیت ملی را دارد و در جریان نحوه بررسی و تصویب بودجه نیروهای مسلح در لوایح سنواتی است، به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید؛ دو ردیف بودجه بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان با شهادت ایشان از سال گذشته در مجلس مطرح و تصویب شد چون هم زمان با بررسی بودجه در مجلس دهم بود و امکان اضافه شدن این ردیف های بودجه وجود داشت.

وی تاکید می کند: از همان زمان دو ردیف بودجه با عنوان بنیاد شهید سلیمانی اضافه شد و مجری دریافت این بودجه هم ستاد کل نیروهای مسلح است و به نیروهای نظامی اختصاص می یابد که در امور و پروژه های نظامی و فرهنگی صرف می شود همچنین به نشر آثار و اندیشه های سردار سلیمانی اختصاص پیدا می کند.

بنا به گفته سبحانی نیا، امسال هم همچون سال گذشته این بودجه به نیروهای مسلح اختصاص یافته و خاص خانواده شهید سلیمانی و در اختیار آنها نیست و این بودجه در جای مشخص توسط ستاد کل نیروهای مسلح هزینه خواهد شد.

سبحانی نیا اما این اقدام را نه اقدامی جدید بلکه مسبوق به سابقه می داند و از حاشیه سازی ها گلایه می کند و می گوید؛«اینکه برخی با چه انگیزه این موضوع را مطرح و با آن حاشیه سازی کردند جای تامل دارد؛ در عین حال این موضوع مسبوق به سابقه است و برای حفظ یاد و اندیشه شهدا این ردیف های بودجه با این اسامی در نظر گرفته می شود. همچون ردیف های بودجه به نام شهید مطهری و حضرت امام و موارد این چنینی.»

سبحانی نیا به بیانیه خانواده سردار سلیمانی هم اشاره می کند و می گوید؛«دختر شهید سلمانی هم تاکید کردند که این بودجه برای افراد نیازمند کشور هزینه شود و خواستند از اسم ایشان حذف شود، درحالی که در نظر گرفتن این ردیف های بودجه از گذشته متعارف بوده و برخی فقط خواستند از این موضوع حاشیه سازی کنند.»

حاشیه سازان چه کسانی هستند؟

نگاهی به اظهارنظرهای صورت گرفته طی روزهای اخیر پیرامون این موضوع و رسانه ای شدن آن به شکلی جنجال برانگیز و علیه دولت، حکایت از نق‌ش داشتن جریانات و چهره های سیاسی خاص در پشت پرده ماجرا دارد.

طیفی از تندروها و دلواپسان که از هر موضوعی سوژه ای برای حمله به دولت پیدا می کنند از یک سو و برخی چهره ها که سودای ریاست جمهوری را در سر می پرورانند بی میل نیستند که دولت روحانی را در چند ماه آخر عمرش راحت نگذارند و از همین حالا با هر بهانه ای با کوبیدن دولت، برای خود سبد رأی جمع و جور کنند. بهانه ای که اینبار دو ردیف بودجه ای بود که قرار است ذیل نام این شهید بزرگوار در مصارف نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*