۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » انعکاس رسانه ها » مصاحبه ها
  • شناسه : 5980
  • 26 دسامبر 2021 - 12:20
دولت قبل مشکلات را به صورت مجازی پیگیری می‌کرد!
بخش اول/ سبحانی‌نیا در گفت‌وگوی مشروح با آنا:

دولت قبل مشکلات را به صورت مجازی پیگیری می‌کرد!

 بهتر است سفرهای استانی در زمانی صورت بگیرد که مسئولان استانی حکم گرفته باشند نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران ارشد دولت تدبیر و امید کمتر در بین مردم حضور پیدا می‌کردند، گفت: صرفاً شعار می‌دادند و به‌ صورت مجازی کارها را انجام می‌دادند، به‌ ویژه در یک سال و نیم آخر […]

 بهتر است سفرهای استانی در زمانی صورت بگیرد که مسئولان استانی حکم گرفته باشند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران ارشد دولت تدبیر و امید کمتر در بین مردم حضور پیدا می‌کردند، گفت: صرفاً شعار می‌دادند و به‌ صورت مجازی کارها را انجام می‌دادند، به‌ ویژه در یک سال و نیم آخر دولت دوازدهم که با شیوع کرونا همزمان شده بود، این ارتباطات با مردم قطع شد.
دولت قبل مشکلات را به صورت مجازی پیگیری می‌کرد!/ بهتر است سفرهای استانی در زمانی صورت بگیرد که مسئولان استانی حکم گرفته باشند

گروه سیاست خبرگزاری آنا، دولت سیزدهم از ابتدا با چالش بازسازی امید و اعتماد جامعه آغاز به کار کرد؛ دلیل لطمه‌ خوردن اعتماد جامعه در سال‌های اخیر، عملکرد ضعیف دولت تدبیر امید در تمامی عرصه‌ها به‌ خصوص در زمینه اقتصادی و معیشت مردم بود. به باور کارشناسان یکی از شرایط بازسازی این اعتماد، ارتباط نزدیک و صحبت صادقانه مسئولان با مردم است که برای تأثیرگذاری کامل باید با بهبود شرایط کشور در تمامی حوزه‌ها به‌ خصوص در زمینه اقتصادی و معیشت مردم همراه شود.

بخش گسترده‌ای از مسئولان دولت قبل به ارتباط با مردم معتقد نبودند و در این زمینه فعالیت مطلوبی نداشتند ولی حجت‌الاسلام رئیسی خود و دولتمردانش را موظف کرده که از روش‌های مختلف مانند سفرهای استانی، گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم و سایر اقدامات این‌چنینی، سرمایه اجتماعی دولت را احیا کنند و مردم را در جریان امور کشور قرار دهند.

بر همین اساس و در خصوص تلاش‌های دولت سیزدهم برای ارتباط نزدیک با مردم، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

آنا: درحال حاضر حجت‌الاسلام رئیسی و مجموعه دولت سیزدهم تلاش زیادی برای برقراری ارتباط مثبت با مردم انجام می‌دهند، در زمان دولت قبل رابطه مردم و حاکمیت به خاطر عملکرد ضعیف آن‌ها لطمه دید؛ به عقیده شما نفس ارتباط با مردم چه اهمیتی دارد و تلاش‌های رئیس‌جمهور جدید برای صحبت کردن با مردم برقراری ارتباط با آن‌ها از طریق سفرهای استانی، گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در هر ماه و سایر روش‌ها، چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

سبحانی‌نیا: از ابتدای انقلاب یکی از ویژگی‌ها و خصوصیت‌های جدی و اساسی انقلاب ما و تفاوت آن با دیگر تحولات در دنیا، حضور مردم و آمادگی مردم در صحنه‌ها و دفاع مردم از انقلاب و حرکت اسلامی بوده و این حضور در حقیقت یکی از علت‌های به وجود آورنده انقلاب ما بوده و علت تداوم انقلاب ما هم همین حضور و دفاع مردم از انقلاب است و در حقیقت سرمایه اساسی ما مردم بودند. به فرموده امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، حضور مردم سرمایه اجتماعی بوده و تا وقتی مردم باشند، این انقلاب ان‌شاءالله آسیب نمی‌بیند.
رفع مشکلات مردم صرفاً با حرف و شعار ممکن نیست

مردم وقتی حس کنند مسئولان، مقامات کشور، رؤسای قوا، وزرا، معاونین، استانداران، فرمانداران و سایر مقامات درصحنه و در ارتباط با مردم هستند و مشکلات ملت را می‌دانند، برای رفع آن مشکلات تلاش می‌کنند و اگر هم ندانند لااقل در بین مردم هستند، اعتماد، حضور و آمادگی‌شان حفظ و تقویت می‌شود. این از چیزهایی است که می‌تواند برای مردم دلگرمی و آرامش باشد. این کار صرفاً با حرف و شعار ممکن نیست و نباید از پشت شیشه ماشین به مردم نگاه کنند، بلکه باید به میان مردم رفته و کمبودها و کاستی‌ها را ‌بینند و در حد توان هم تلاش ‌کنند. این خودش موجب دلگرمی مردم و آرامش خیال آن‌ها می‌شود وقتی‌که می‌بینند مسئولان به هر صورت برای رفع مشکلات در تلاش هستند.

در روزهای اول کار حجت‌الاسلام رئیسی، وی سفری به اهواز داشت و در بین مردم حضور پیدا کرد. دیدیم که مقام معظم رهبری خیلی از این کار تعریف کردند و فرمودند یکی از کارهای خوب، همین حضور بین مردم و ارتباط با آن‌هاست و این باید حفظ شود. البته قول‌هایی باید داده شود که عملی باشد. نباید قول بدون پشتوانه به مردم داده شود.، اصل رفتن میان مردم اصل ارزشمندی است. بعد از آن هم حجت‌الاسلام رئیسی از این کار استقبال کرد و الآن سفر هشتم را در همین مدت حدود ۲ ماه انجام داد و در آخر هر هفته به سفر استانی می‌رود.

به عقیده من این سفر میدانی مهم است و حداقل دور اول این سفرهای میدانی لازم است و به تمام استان‌ها باید یک دور چنین سفری انجام بگیرد. انجام بیشتر این سفرها بستگی به شرایط بعدی دارد ولی سفرهای استانی می‌تواند هم موجب دلگرمی مردم شود و هم بعضی مشکلاتی که بنا به عللی کارها متوقف شده و پیچ‌خورده و با اندک توجهی قابل‌ رفع است را برطرف کند و هم‌اکنون این کارها هم انجام می‌گیرد، لذا بنده این سفرها را بسیار مثبت و مؤثر می‌بینم.

مسئولان نباید قول بدون پشتوانه به مردم بدهند/ توده مردم از تلاش دولت سیزدهم برای برقراری ارتباط با جامعه استقبال می‌کنند

آنا: به نظر شما انتقادات از سفرهای استانی رئیس‌جمهور به چه دلیل است؟ در حال حاضر این انتقادات دلسوزانه است یا به‌ قصد تخریب دولت جدید انجام می‌شود؟

سبحانی‌نیا: هم‌اکنون بعضی افراد و گروه‌ها به دلیل دلسوزی به این سفرها نقد می‌کنند ولی برخی با سوءنیت این نقدها را انجام می‌دهند؛ این ارتباطات به هر صورت جایگاه رئیس‌جمهور را محکم‌تر می‌کند، وقتی آن‌ها متوجه این قضیه می‌شوند، شاید از این مسئله خوششان نمی‌آید و از اینکه دولت در آغاز کارش با مشکلات و چالش مواجه شود، خوشحال‌تر شوند، تا اینکه دولت با قوت در ارتباط با مردم و پیگیر کار آن‌ها باشد.
بخش عمده مسئولان دولت سابق به‌ صورت مجازی و بدون حضور در میان مردم کار می‌کردند

به‌ خصوص برخی افراد در جریان اصلاحات که در سنوات اخیر خانه‌نشینی را پیشه کردند، از رئیس‌جمهور سابق گرفته تا خیلی از آقایان، مدیران ارشد دولت تدبیر و امید کمتر در بین مردم حضور پیدا می‌کردند و نسبت به مسائل کمتر پاسخگو بودند و صرفاً شعار می‌دادند و به‌ صورت مجازی کارها را انجام می‌دادند، به‌ ویژه در یک سال و نیم آخر دولت دوازدهم که با شیوع کرونا همزمان شده بود، این ارتباطات با مردم قطع شد. این‌ها موجب دلسردی مردم می‌شود و اینکه مردم احساس می‌کنند مسئولان حرف می‌زنند ولی در جریان آنچه در بین مردم می‌گذرد نیستند؛‌ از این‌ جهت بعضی از این‌ها انتقادات کوبنده است که برای تخریب این سفرها انجام می‌شود و بعضاً هم شاید انتقادات دلسوزانه‌ای باشد که می‌گویند حضور انجام بگیرد و وقتی هم برای دولتمردان برای پیگیری و رفع‌ و رجوع مسائل باشد یا احیاناً اگر سفرها صورت می‌گیرد به‌ جاهایی انجام شود که استانداران جدید منصوب شده‌اند. طبیعی است که استانداران قبلی دل به کار ندهند چون می‌دانند تعویض خواهند شد، دستور به آن‌ها که این کار را کنید و آن کار را نکنید در زمان سفرها خیلی مؤثر نیست.

بنابراین این سفرها در زمانی انجام شود که استانداران جدید شروع به کار کرده‌اند و مدیران کل و بعضی از معاونان و فرمانداران و … انتخاب شده‌اند و اگر دستوری از ناحیه رئیس‌جمهور یا وزرا در بخشی داده می‌شود، این افراد جدی و با اعتقاد پیگیری کنند نه اینکه تشریفاتی و عبوری باشد. فلذا اصل سفرها مفید است و مایه دلگرمی مردم می‌شود و آن‌ها را نسبت به نظام امیدوار می‌کند.

نظرسنجی‌هایی که بعضاً در رسانه‌ها منعکس شده، محبوبیت حجت‌الاسلام رئیسی را بالای ۷۰ درصد اعلام کرده‌اند. من به اینکه این نظرسنجی‌ها علمی بوده یا نبوده کار ندارم ولی درمجموع، توده مردم از روش دولت سیزدهم برای برقراری ارتباط با جامعه و آشنایی با مشکلات کشور استقبال می‌کنند. امیدواریم خدا کمک کند در پی این ارتباطات مستمر گره‌گشایی از کار مردم هم به‌تدریج صورت بگیرد و ما از این شرایط خاص اقتصادی که مشکل اصلی ماست بیرون بیاییم. با امیدواری و حضور مردم درصحنه، انقلاب ما تهدیدی نخواهد داشت. ما وقتی باید نگران باشیم که مردم از نظام و مسئولان فاصله بگیرند و خدای‌نخواسته نسبت به آن‌ها بی‌اعتماد و مأیوس شوند.

انتهای پیام/

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*