۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » انعکاس رسانه ها » رویداد ها » مصاحبه ها
  • شناسه : 5795
  • 31 جولای 2020 - 5:20
  • منبع : شبستان
روابط ایران و عراق در شرایط کرونا الگویی برای سایر کشورها است
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی:

روابط ایران و عراق در شرایط کرونا الگویی برای سایر کشورها است

حجت الاسلام سبحانی نیا گفت: در شرایط کرونایی که روابط بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است توسعه روابط ایران و عراق الگویی برای سایر کشورها است.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: روابط ایران و عراق در میان کشورهای اسلامی از جمله روابط نمونه و الگو در میان کشورهای اسلامی است که در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا همچنان پایدار و مسحکم باقی مانده است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن سبحانی نیا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

پیشینه روابط سیاسی ایران و عراق را ارزیابی کنید؟

سابقه همکاری و روابط دیرینه میان ایران و عراق و ارتباط ایران با کشور عراق و مشترکات دینی و تاریخی نشان دهنده اهمیت این روابط است.

روابط ایران و عراق در شرایط کرونا از اولویت ویژه ای برخوردار است، گرچه خیلی ها مایل به این روابط پایدار و مستحکم با کشورهای همسایه نبوده و نیستند و درصدد به هم زدن این گونه روابط با کشورهای منطقه هستند اما جمهوری اسلامی در روابط سیاسی خارجی خود موضوع همکاری و تقویت روابط با کشورهای همسایه را همیشه سرلوحه خود قرار داده است و این موضوع از اولویت ویژه ای در روابط سیاست خارجی کشورمان برخوردار است که از جمله این کشورها می توان به سوریه، عراق و کشورهای دیگر اشاره کرد.

اهمیت روابط ایران و عراق در شرایط کرونا بیان کنید؟

رابطه تاریخی ایران و عراق بسیار مستحکم و پایدار است و در شرایط کرونایی که روابط بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، سفر نخست وزیر عراق به ایران و تاکید بر توسعه همکاری ها از طرف مقامات دو کشور و تاکید بر توسعه تعاملات تجاری در سطح بالا و میلیاردها دلار نکته بسیار مهمی است که می تواند الگو برای همکاری با سایر کشورها باشد.

روابط ایران و عراق تا چه اندازه مستحکم است؟

تلاش مسئولان در سیاست خارجی باید بر این باشد که با بستن قراردادهای محکم و پایدار این روابط را توسعه دهند اما بعد از جنگ تحمیلی و سقوط صدام که خود عامل نظام استکباری در منطقه بود، برخلاف بسیاری از توطئه ها و تهدیدها از بیرون منطقه و کشورهای کل منطقه در راستای برهم زدن روابط ایران و عراق اما این روابط همیشه یک رابطه خوب و صمیمی بوده و این امر به دلیل مشترکات دینی، فرهنگی و سایر علایق مشترک میان دو کشور است.

چگونه می توان روابط پایدار میان ایران و عراق را از گزند توطئه های حفظ کرد؟

ما ممکن است شاهد توطئه های دیگران برای برهم زدن این روابط باشیم اما شرایط حاکم بر ایران و عراق به جهات گوناگون اقتضا می کند که این روابط به شکل پایدار میان دو ملت برقرار باشد و این موضوع در دولت های مختلف مانند نوری المالکی، عبدالهادی المهدی و چه دولت های امروز این روابط برخلاف میل بسیاری از دشمنان جمهوری اسلامی میان دو کشور همیشه برقرار بوده است و معتقدم این رفت و آمدها و روابط پایدار و درازمدت می تواند ضامن استقرار این روابط در همیشه ایام باشیم. به دلیل مرز مشترک و به دلیل نیازهای مشترک در اقتصاد دو کشور و بسیاری ویژگی های دیگر این روابط می تواند همچنان مستحکم و پایدار باقی بماند.

چه فرصت هایی در روابط ایران و عراق برای دو کشور وجود دارد؟

این روابط خوب می تواند الگو برای سایر کشورهای منطقه باشد و هم می تواند در ایجاد توازن در منطقه موثر بوده و امنیت پایدار منطقه را با این تعاملات بیشتر کند و از سوی دیگر از دست اندازی بیگانگان در منطقه جلوگیری و محاسن بسیاری دیگری تحت این تعاملات وجود دارد.

روابط پایدار امروز ایران و عراق با توجه به جنگ میان این دو کشور در اوایل انقلاب شبهاتی را برای برخی ایجاد کرده است که از این روابط خرسند نیستند. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام استکباری احساس کرد منافع او در منطقه ممکن است مورد تهدید قرار بگیرد و لذا از آغاز انقلاب اسلامی موضوع ایران هراسی را دامن زدند و به دنبال مهره ای بودند که بتواند یک حرکت علیه انقلاب اسلامی انجام دهد تا جلوی بیداری اسلامی را در منطقه بگیرد. بر همین اساس مهره ای در مرحله اول یافت که آن مهره، صدام بود و او را ترغیب و تشویق کردند تا جنگ هشت ساله ای را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند. این جنگ با هدف جلوگیری از برد انقلاب اسلامی و زمین گیر کردن ایران دنبال می شد که با لطف خدا و رهبری امام (ره) و همت مردم و پس از آن راهنمایی های رهبر معظم انقلاب جنگ به پایان رسید و بساط صدام از منطقه جمع شد و نظام استکبار دست خود را کوتاه کرد و توطئه نظام استکباری ناکام ماند.

تلاش نظام استکبار در کشور عراق در راستای برهم زدن روابط ایران و عراق چگونه بوده است؟

نظام استکبار تلاش کرد که دولت هایی در عراق سر کار بیاید که بتواند مسیر همکاری و تعامل میان ایران و عراق را تغییر دهد اما هرچه کردند، نشد. دولت ها گاهی برای آنکه مجلسی شکل گیرد قریب ۸ ماه درگیر بودند تا بتوانند دولتی سر کار بیاید که منافع آمریکا و مرتجعین منطقه را تامین کند و تا امروز این موضوع محقق نشده است و این امر نشان می دهد که اراده ای که بر مسئولان دو کشور حاکم است و مشترکات معنوی، اعتقادی و تاریخی در میان دو کشور ایجاب می کند که روند مثبتی از روابط میان دو کشور حاکم شود و ادامه یابد و خوشبختانه بعد از حذف صدام این روند همچنان مثبت بوده و در آینده نیز می تواند با هوشیاری ملت های دو کشور و مسئولان انشاءالله استمرار پیدا کند./

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*