۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » مواضع
  • شناسه : 6033
  • 20 آوریل 2022 - 11:14
سپاه پاسداران موافق توافق در مذاکرات وین است؟

سپاه پاسداران موافق توافق در مذاکرات وین است؟

سبحانی‌نیا گفت: آقای رئیسی و دیگر آقایان بارها گفتند ما کارهای خود را به برجام گره نزدیم و رهبر انقلاب هم فرمودند شما کار خود را بکنید و پیگیر حل مشکلات نیز باشید؛ البته، حل مسئله برجام اگر در چهارچوب موردنظر جمهوری اسلامی باشد و تحریم‌ها برطرف شود خوب است. سپاه پاسداران موافق توافق در […]

سبحانی‌نیا گفت: آقای رئیسی و دیگر آقایان بارها گفتند ما کارهای خود را به برجام گره نزدیم و رهبر انقلاب هم فرمودند شما کار خود را بکنید و پیگیر حل مشکلات نیز باشید؛ البته، حل مسئله برجام اگر در چهارچوب موردنظر جمهوری اسلامی باشد و تحریم‌ها برطرف شود خوب است.
سپاه پاسداران موافق توافق در مذاکرات وین است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، بیش از یک ماه از توقف گفت‌وگوها بین ایران و ۴+۱ با هدف احیای برجام گذشته می‌گذرد. خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریسم ازجمله موانع پیش‌روی گفت‌وگوها است. حسن

بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی گفت: «بیش از آنکه تحریم‌های سپاه مسئله باشد، تروریست خواندن سپاه مهم است؛ یعنی آمریکا، بخشی از نیروهای مسلح کشور ما را تروریسم اعلام کرده، این موضوع از نظر حقوقی برای ما مهم است. تحریم کردن سپاه به بهانه مختلف از قبل بوده و الآن هم ادامه دارد؛ اما خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی برای ما خیلی اهمیت دارد.»

حسین سبحانی‌نیا، نماینده ادوار مجلس نیز با اشاره به موضع سپاه درباره توافق وین گفت: «سپاه و برخی مسئولان آن اعلام کردند حاضر نیستند به‌خاطر این مسئله مردم با مشکل مواجه باشند. اگر جمهوری اسلامی به توافق برسد، سپاه مشکلی ندارد؛ اما یک نیروی مسلح کشور به عنوان تروریست اعلام شده و خروج آن از لیست سیاه موضع جمهوری اسلامی است.»

مشروح گفت‌وگوی حسین سبحانی‌نیا، نماینده ادوار مجلس، را در ادامه بخوانید.

************

آقای سبحانی‌نیا، با توجه به خبرهایی که درباره خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی منتشر شده، پیش‌بینی شما از نتیجه مذاکرات وین چیست؟

درحال‌حاضر مذاکرات متوقف شده است. جمهوری اسلامی نظرات خود را از طریق نماینده سیاسی اتحادیه اروپا به آمریکا منتقل کرده و بستگی به آمریکا دارد که نظرات ایران را بپذیرد یا خیر. نظرات جمهوری اسلامی تأکید بر همین مواضعی است که تاکنون بیان کرده و منتظر پاسخ آمریکا هستند که تا اکنون هنوز جوابی نداده است. البته، اختلاف‌نظرهای زیادی در آمریکا است و جمهوری‌خواهان با خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی مخالف هستند. دموکرات‌ها نیز بعضاً چنین موضعی را مطرح می‌کنند.
تا آمریکا پاسخ ندهد، توافق صورت نمی‌گیرد

موضوعات باقیمانده در مذاکرات تنها مختص به مسئله سپاه نیست؛ بلکه مسائلی دیگر هم وجود دارد که آمریکا پاسخ قطعی به آنها نداده و تازمانی‌که پاسخی از سوی آنان داده نشده، علی‌رغم اینکه جمهوری اسلامی خواهان مذاکره است، توافق صورت نمی‌گیرد. اصل توافق بستگی به نظر آمریکا دارد.
مشکل در آمریکا است تا جمهوری اسلامی

سخنگوی وزارت خارجه و آقای امیرعبداللهیان در اظهارات خود بارها بیان کردند که آمریکا باید تصمیم بگیرد؛ اما از سوی‌ دیگر کاخ سفید توپ برجام را به زمین ایران فرستاده و می‌گویند تهران باید تصمیم سیاسی بگیرد. نظر شما درباره این پاس‌کاری توپ برجام چیست؟

فکر می‌کنم با توجه به سوابق رفتاری آمریکا، بیشتر اختلاف‌نظرها مربوط به آنان است. ما موضع خود را از قبل بیان کردیم. رهبر انقلاب نیز همواره تأکید کردند که تحریم‌ها باید برداشته شود، راستی‌آزمایی شود و سپس ما به وظایف خود در قبال برجام عمل خواهیم کرد؛ اما اختلاف‌نظرها و ابهامات در آمریکا است و به یک تصمیم واحدی نرسیدند. مشکل در آمریکا است تا جمهوری اسلامی.
سپاه با توافق موافق است اگر…

اگر آمریکا با خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی موافقت نکند، به نظر شما سپاه با توافق وین موافقت می‌کند؟

سپاه و برخی از مسئولان آن اعلام کردند که حاضر نیستند به‌خاطر این مسئله مردم با مشکل مواجه باشند. اگر جمهوری اسلامی به توافق برسد، سپاه مشکلی ندارد؛ اما یک نیروی مسلح کشور به عنوان تروریست اعلام شده و خروج آن از لیست سیاه موضع جمهوری اسلامی است.
سیاست رهبر انقلاب همیشه حمایت از مسئولان است

تحلیل شما از حمایت رهبر انقلاب از تیم مذاکره‌کننده و روند مذاکرات چیست؟

مقام معظم رهبری همواره از مسئولان و دولتمردان حمایت کردند؛ همان‌طوری که این حمایت‌ها را در گذشته از تیم آقای ظریف و مجموعه‌های دیگر داشتند؛ لذا سیاست رهبر انقلاب همیشه حمایت از مسئولان است. ضمن اینکه ایشان می‌دانند این تیم و آقای رئیسی تلاش می‌کنند نظرات رهبری مورد توجه جدی قرار بگیرد.
می‌خواهیم توافق انجام شود اما…

آقای سبحانی‌نیا، چقدر دولت آقای رئیسی به توافق مذاکرات وین چه از بُعد سیاسی و یا بُعد اقتصادی احتیاج دارد؟

همان‌طور که آقای رئیسی و دیگر آقایان بارها گفتند ما کارهای خود را به برجام گره نزدیم و رهبر انقلاب هم فرمودند شما کار خود را بکنید و پیگیر حل مشکلات نیز باشید؛ البته، حل مسئله برجام اگر در چهارچوب موردنظر جمهوری اسلامی باشد و تحریم‌ها برطرف شود خوب است. ما نیز می‌خواهیم توافق انجام شود اما طرف دیگر مذاکرات همراهی و همسویی را ندارد.

برچسب ها

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*