۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » انتخاب سردبیر » انعکاس رسانه ها
  • شناسه : 6064
  • 30 اکتبر 2022 - 9:47
می خواستند بین شیعه و سنی تفرقه بیندازند
سبحانی نیا:

می خواستند بین شیعه و سنی تفرقه بیندازند

برخی از عناصری که با موضع گیری های بعضا نادرست مقدماتی برای این آشوب ها فراهم می کردند با درک این شرایط و توجه به حساسیت ها و نگرانی ها باید در مواضع خود بازنگری کنند.

برخی از عناصری که با موضع گیری های بعضا نادرست مقدماتی برای این آشوب ها فراهم می کردند با درک این شرایط و توجه به حساسیت ها و نگرانی ها باید در مواضع خود بازنگری کنند.

جواد مرشدی: چهل و پنج روز از التهابات سیستان و بلوچستان می گذرد و بعد از سفر وزیر کشور و معاون رئیس جمهور و برخی مسئولین ذی ربط، حالا رهبری هیاتی را به ریاست حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور به این استان اعزام کرده است. رئیس هیات اعزامی دیدار با اقشار و گروه های مختلف را از وظایف این هیات بر شمرده و گفته آنچه در مطالب و درد دل و پیشنهاد مردم وجود دارد باید شنیده شود و نقش ما بیشتر در این سفر شنیدن است و هنوز بلیت برگشت تهیه نکرده‌ایم. حال این گونه به نظر می رسد، اعزام این هیات می تواند اتمام حجتی با التهاب آفرینان باشد. «خبر آنلاین» در گفت وگو با حجت الاسلام حسین سبحانی نیا عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به بررسی ابعاد و اهداف این سفر و پیامدهای آن پرداخته است:
ارزیابی شما از سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان چیست؟

حوادثی که اخیرا در سیستان و بلوچستان به وجود آمد در پی توطئه ای بود که برای به آشوب کشیدن نقاط حساسی از کشور انجام گرفته بود، طبعا سیستان و بلوچستان یکی از این نقاط حساس مورد نظر دشمنان بود و متاسفانه منجر به بعضی مشکلاتی شد و در نهایت بازتاب هایی در رسانه های داخلی و بیرونی داشت. بعد از این حوادث، اخیر مسئولان آنجا حضور داشتند وگفت و گو کردند و تغییراتی در مجموعه آن جا انجام گرفت که فضا آرام شود و دشمنان نتوانند از شرایط پیش آمده سوءاستفاده کنند. چون یکی از اهداف اصلی نظام استکباری و آن هایی که سعی کردند این فضا را به وجود بیاورند، همین بود که در کوس تفرقه بین شیعه و سنی و مناطقی ازکشور که حساسیت بیشتری دارد بدمند، لذا در این راستا اخیرا هیاتی از طرف مقام معظم رهبری به سرپرستی حجت الاسلام علی اکبری به زاهدان سفر کردند.

علت عمده این سفر صرفا آشوب های اخیر بود؟

این سفر از این جهت بود که با مسئولان استانی در این خصوص مذاکره شود و پیام رهبری را به مسئولان ابلاغ کنند و از طرفی با گروه های مختلف، برخی از علما و شخصیت های سیاسی استان اعم از شیعه و سنی مذاکراتی داشته باشند و حساسیت های شرایط موجود را به آن ها منتقل کنند. به طبع توجه مقام معظم رهبری در همه این موارد در گذشته و حال بیشتر تاکید در حفظ وحدت در جامعه بوده و هست، طبیعی است که این سفر هم می تواند در این راستا باشد. کشورهای توطئه گر اروپایی، امریکایی، رژیم صهیونیستی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشور های مرتجع منطقه، خصوصا عربستان به دنبال به هم ریختن فضا و به آشوب کشیدن کشور و از آب گل آلود ماهی گرفتن هستند و اهدافشان این است که اختلافات را در این فضا تشدید کنند، این هیات این شرایط را به مسئولین استان و علمای شیعه و سنی در استان منتقل خواهند کرد. من این سفر را موثر می دانم و ان شالله این سفرمی تواند به آرامش منطقه کمک کند.

به نظر شما بهتر نبود که این سفر یک مقدار زودتر انجام می شد؟

شاید ملاحظاتی در این مسئله بوده است ،البته سفرهایی انجام گرفت مثل سفر وزیر کشور ،معاون رئیس جمهور و برخی از مسئولان رده بالا که سفرهایی به سیستان داشتند و برخی مسائل هم درحوزه کاری آن ها بود. وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است و این ها رفتند و مذاکراتی هم در استان داشتند. دیگر مسئولان هم به آنجا رفتند و آمدند و در نهایت شاید جمع بندی بر این شده که بخاطر اینکه این فضا آرامش بیشتر پیدا کند و نگرانی رهبری از فضای موجود و تسلیت ایشان را به آسیب دیدگان و خانواده شهدا و مجموعه آن هایی که دراین قضایا آسیب دیدند منتقل کنند، تشخیص سفر و اعزام این هیات در این موقعیت گرفته شد.

شما به سفر وزیر کشور ،معاون رئیس جمهور و برخی مسئولین اشاره داشتید به نظر شما عدم حصول نتیجه مکفی از این سفرها باعث شده تا رهبری تصمیم به اعزام این هیات بگیرند؟

اگر آن سفرها نتایح دلخواه را هم نداشته است در عین حال سفر این هیات جدای از آنهاست، بخاطر دلجویی ومذاکره با آن هایی که اهل حل مسائل استان هستند، چه مسئولین سیاسی و چه مسئولین دینی و مذهبی اعم از شیعه و سنی .در مجموع اعزام این هیات اهمیت مسئله را می رساند و اینکه رهبری به هر صورت توجه شان به این مسائل است و باید آقایان با درک حساسیت های امروز کشور اهتمام بیشتری به حفظ آرامش و امنیت در منطقه داشته باشند .

در آخر اینکه این سفر و رایزنی ها و منازعاتی که در آن انجام می شود آیا پایانی بر این آشوب ها خواهد بود؟

برخی از عناصری که با موضع گیری های بعضا نادرست مقدماتی برای این آشوب ها فراهم می کردند با درک این شرایط و توجه به حساسیت ها و نگرانی ها باید در مواضع خود بازنگری کنند. کشور در شرایطی نیست که هر اقدامی از ناحیه هر کسی را بخواهد تحمل کند و افراد بخواهند فضای آشوب و التهاب را ایجاد کنند، نباید افراد بتوانند از این فضا سواستفاده کنند، از این جهت من فکر می کنم ان شالله همه آقایان و آن عناصر به این مسئله توجه داشته باشند و بیش از این به التهابات منطقه ای دامن نزنند .

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*