۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » انعکاس رسانه ها » مصاحبه ها
  • شناسه : 5777
  • 31 جولای 2020 - 4:04
نمره احزاب در توجه به موضوع کرامت و ارزش های انسانی متوسط است
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی:

نمره احزاب در توجه به موضوع کرامت و ارزش های انسانی متوسط است

حجت الاسلام سبحانی نیا با بیان اینکه نمره احزاب در موضوع کرامت و ارزش های انسانی متوسط است گفت: توجه به کرامت انسانی از سوی احزاب وقتی عملی می شود که آنها از سوی دولتمردان دیده شده و در جامعه نهادینه و در چهارچوب قانون عمل کنند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: احزاب و گروههای سیاسی یکی از نهادهای اجتماعی در کشور محسوب می شوند که می توانند در کنار فعالیت سیاسی در ترویج و تبلیغ مکارم و ارزشهای انسانی موثر باشند در این صورت مردم نیز در جایگاه یک نهاد سیاسی به بعد ارزشی آنها و کارکرد اجتماعی آنها توجه بیشتری داشته و از منظر گروههای سیاسی در جامعه به جایگاه واقعی خود دست یابند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «حسن سبحانی نیا» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد دیدگاه گروه های سیاسی در حفظ کرامت انسانی به شرح زیر ارایه می شود.

نگاه احزاب و گروههای سیاسی به موضوع کرامت انسانی را ارزیابی کنید؟

عموم احزاب و گروه های سیاسی حفظ کرامت و ارزش های انسانی را به عنوان یکی از برنامه ها و اهداف خود می دانند و معمولا کرامت انسانی، عدالت اجتماعی و توجه به حقوق انسان ها را در قالب شعار در نظر می گیرند. هنوز به معنای واقعی ما احزاب مستقل، تاثیرگذار و گسترده نداریم اما احزاب و گروه ها و جمعیت هایی که در حال فعالیت هستند، همگی اصل کرامت و ارزش های انسانی را سرلوحه خود قرار می دهند اما در عمل ،سیاست حزبی و گروهی همیشه بر اصل کرامت انسانی می چربد یعنی آنچه که گروه ها و احزاب سیاسی به دنبال آن هستند، منافع گروهی و حزبی است و اعلام مواضع آنها نیز در راستای منافع حزبی و گروهی است تا مواضع اصولی اعلامی در اساسنامه آنها. احزاب و گروه های سیاسی اهداف و منافع سیاسی خود را بیشتر مد نظر قرار می دهند تا مباحث اصولی و کرامت انسانی.

احزاب در مقام عمل به کرامت انسانی چگونه هستند؟

یکی از اصول اساسی دین مبین اسلام که توسط پیامبر اکرم (ص) اعلام شده است، همواره مکارم و کرامت انسانی است که در حدیثی نقل شده است « إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را در جوامع و در میان مردم تمام و کمال کنم. در حقیقت کرامت و جایگاه انسانی و رعایت حقوق انسان ها به معنای عام کلمه اعم از مرد و زن مورد توجه قرار گرفته است و این جایگاهی است که در نگاه دینی ما وجود دارد و به عنوان یکی از اصول اساسی قانون اساسی مورد توجه بوده است اما در مقام عمل می بینیم که احزاب و گروه های سیاسی خیلی در بحث های اساسی مورد توجه قرار نمی دهند و بیشتر توجه آنها به سمت منافع گروهی، حزبی و جمعی است تا اینکه مسایل عمومی مردم و آحاد جامعه مد نظر قرار دهند.

آیا احزاب برای عمل به حفظ کرامت انسانی از وسیله ای استفاده می کنند؟

احزاب و گروه های سیاسی معتقدند با دست یابی به قدرت می توانند از این کارزار به حفظ کرامت انسانی و ارزش های آن دست یافت و این تفاوت عملا در سیاست ها و برنامه های عملی احزاب در کشور وجود دارد.

احزاب در حوزه کرامت انسانی چه نمره ای می گیرند؟

نمره احزاب در موضوع کرامت و ارزش های انسانی متوسط است اما به هر صورت در میان احزاب در وضعیت موجود نیز تفاوت هایی وجود دارد. در حدود ۱۰۰ حزب در کشور بر اساس قانون اساسی جدید که خود را با آن تطبیق داده اند در حال فعالیت هستند. در این درجه بندی برخی نمره بیشتری می گیرند و میانگین نمره آنها ۱۰ تا ۱۵ پیش بینی می شود که البته برخی احزاب کمتر از این میزان را نیز کسب کرده اند زیرا توجه زیادی به کرامت و حقوق انسانی و حقوق مردم در جامعه ندارند.

احزاب چگونه به دور از شعارزدگی می توانند به موضوع کرامت انسانی عمل کنند؟

این موضوع وقتی عملی می شود که احزاب اولا احزابی نهادینه باشند و در چهارچوب قانون اساسی و قانون مصوب مجلس احزاب بتوانند اصول، مرام نامه و اساسنامه اعلامی را عمل کنند و مورد توجه دولتمردان قرار بگیرند.

نگاه دولتها به احزاب در عمل به کرامت انسانی چگونه است؟

اما به دلیل بی توجهی از سوی دولت ها و دولتمردان هنوز احزاب و گروه های سیاسی جایگاه واقعی را در نظام سیاسی کشور پیدا نکرده اند تا تاثیرگذاری خود را نشان دهند اما در قالب جبهه ها حرکاتی انجام می شود یعنی ۱۰ تا ۳۰ حزب در قالب یک جبهه فعالیت می کنند زیرا یک حزب به تنهایی پایگاه و جایگاهی در اجتماع و در میان مردم ندارد مانند جبهه اصلاحات یا جبهه اصولگرایی یعنی حزبی به طور مستقل نمی تواند بر مبنای سیاست های اعلامی خود رسما اعلام موضع کرده و کاندیدای خود را معرفی کند و بگوید که مشی من در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع اینچنین است. تاکنون ندیده ایم حزبی مردانه در میدان بایستد و اعلام موضع و برنامه کند. همیشه در قالب سیاست های کلی و جبهه سیاست ها و برنامه های خود را اعلام کرده است البته اختلافات میان احزاب و گروه های سیاسی زیاد است. البته مردم شناخت واقعی از احزاب و گروه های سیاسی ندارند و تا وقتی شناخت واقعی مردم ایجاد نشود، نمی توان انتظار داشت که احزاب به این جایگاه دست یابند که در باب کرامت انسانی و ارزش های آن نقش آفرینی کنند.

آیا موضوع کرامت انسانی در مرام نامه احزاب و گروه های سیاسی عنوان می شود؟

احزاب در مرام نامه های خود تلاش می کنند اصول و اهداف ایده آل و کاملی را اعلام کنند اما عمل به این اهداف مهم است. آنچه به عنوان مرام نامه اعلام می شود، باید عمل شود. وقتی پای مسایل رقابتی به میدان می آید، می بینیم که احزاب و تشکل های سیاسی از اصول خود در اساسنامه فاصله می گیرند و این تفاوت ها تا وقتی که حزب به معنای واقعی حزب، در کشور جا نیفتاد و پایگاه اجتماعی و مردمی نداشته باشد، همین است. مردم تنها اسم را می شناسند اما از اهداف و دیدگاه های آنها بی اطلاع هستند و جز دیدگاه برخی از اشخاص وابسته به احزاب و گروه های سیاسی اطلاع دیگری ندارند./

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*