۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » انتخاب سردبیر » انعکاس رسانه ها
  • شناسه : 6056
  • 26 دسامبر 2022 - 9:14
  • منبع : سایت فردا
پرونده برجام بسته شد؟
حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد:

پرونده برجام بسته شد؟

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: موضوع احیای برجام منتفی نیست و بازگشت به برجام هم برای آمریکا و هم برای اروپا به رغم اظهار نظرهای متفاوت و بعضا متناقض محل توجه قرار دارد.

پرونده برجام بسته شد؟

گروه سیاسی فردا: توافق هسته ای ایران و ۱+۵ در یک کمای دیپلماتیک گرفتار شده است و سرنوشت نامشخصی دارد؛ ایران از یک طرف برای جمع بندی گفتگوها اعلام آمادگی می کند و از طرف دیگر رئیس جمهور آمریکا از مرگ برجام سخن می گوید؛ اروپایی ها نیز موضع بینابینی دارند، بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را بدون جایگزین می خواند اما در عین حال آلمان ضمانت های سرمایه گذاری در ایران را به حالت تعلیق در می آورد. در مجموع روزهای اخیر برجام به لحاظ دیپلماسی وضعیت های متناقضی را تجربه کرده است و معلوم نیست مذاکرات هسته ای دوباره از سرگرفته و برجام از کما خارج می شود یا تداوم این وضعیت به مرگ برجام منتهی خواهد شد.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار فردا درباره میزان احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی گفت: آینده برجام از موضوعاتی است که این روزها محل بحث و اظهارنظرهای متفاوتی است اما این به آن معنا نیست که برجام کاملا از دستورکار خارج شده باشد. هرچند در همین روزهای اخیر مقامات اروپایی و آمریکایی مواضع دوگانه ای را در قبال احیای برجام اتخاذ کردند اما نسبت به نفی کلی برجام هیچ یک نظری نداشت.

وی با اشاره به دلایل اتخاذ مواضع دوگانه غربی ها در قبال برجام افزود: آنها به تعبیر خودشان برجام را بهترین ابزار برای مهار برنامه هسته ای ایران می دانند چون دیدند به هر حربه و روش دیگری اعم از تحریم، جنگ رسانه ای و جنگ اقتصادی متوسل شدند، نتیجه نگرفتند بنابراین بازگشت به برجام را بهترین گزینه برای کنترل برنامه های هسته ای ایران می دانند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: زمستان سرد و تأمین انرژی می توانست ایجاد انگیزه کند تا کشورهای اروپایی برای جمع بندی مذاکرات تلاش بیشتری انجام دهند اما وقتی این اتفاق نیفتاد به آن معنا نیست که غربی ها برجام را کنار بگذارند و قصد ورود به مذاکره را نداشته باشند.

وی افزود: اینکه غربی ها چه طور بخواهند وارد شوند و دوباره مذاکرات برجامی را از سر بگیرند، معتقدم در آینده نه چندان دور به یک جمع بندی برسند، چراکه از وعده های انتخاباتی بایدن این بود که بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت بیشتری انجام دهد اما ۲ سال گذشته و اتفاقی نیفتاد، حال در ۲ سال باقی مانده از دولتش اگر این وعده انتخاباتی را به سرانجامی نرساند، می تواند ضربه بزرگی به اعتبار دموکرات ها در آمریکا و حتی سطح بین المللی بزند.

سبحانی نیا گفت: موضوع احیای برجام منتفی نیست و بازگشت به برجام هم برای آمریکا و هم برای اروپا به رغم اظهار نظرهای متفاوت و بعضا متناقض محل توجه قرار دارد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*