۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » مصاحبه ها
  • شناسه : 387
  • 27 مارس 2019 - 15:19
عملكرد دولت جناب اقاي هاشمي رفسنجاني و ويژگيهاي كابينه آينده
مصاحبه با روزنامه كيهان

عملكرد دولت جناب اقاي هاشمي رفسنجاني و ويژگيهاي كابينه آينده

نسبت به سرمايه گذاريهاي خارجي و مسأله واردات، تبعاً هدف از جلب اين سرمايه گذاريها با واردات اين نيست كه ما در بخش هايي كه توليدات داخلي داريم و سرمايه گذاري كرديم با وارد كردن كالاي مشابه توي سر كالاي داخلي مي زنيم و احياناً سرمايه گذاري كه انجام مي گيرد در جهت نابودي توليد داخلي و صنعت خود ما باشد

مصاحبه با روزنامه كيهان پيرامون عملكرد دولت جناب اقاي هاشمي رفسنجاني و ويژگيهاي كابينه آينده
سه شنبه ۱۹/۵/۷۲ شماره ۱۴۸۳۶

 

ارزيابي شما از عملكرد كابينه فعلي آقاي هاشمي رفسنجاني چيست؟
سبحاني نيا: شرايط جديد كشور به خصوص مسأله دولت و عملكرد گذشته و حال آن جاي بحث زيادي دارد. به طور اجمال بايد گفت كه دولت در چهار سال گذشته يك سري نقاط ضعف و قوتي داشته كه در جاي خود بايد ارزيابي شود.
عملكرد دولت را نمي توان فقط با توجه به مسايل داخلي مورد تجزيه و تحليل قرارداد. با توجه به تأثيرات متقابل كشورها بر يكديگر .و جريانات بزرگ و كوچك بين المللي بايد براي بررسي فعاليتهاي دولت سواي مسايل داخلي به فشارهاي بين المللي و تحركات كشورهاي منطقه براي محدود كردن ما و ديگر عوامل توجه بشود. البته دولت بيشتر روي مسايل اقتصادي و تحرك در اين زمينه تأكيد كرده و تلاشش اين بوده كه كارخانجات را از حالت ركود بيرون بياورد و مواد اوليه و ساير نيازمنديهايي كه صنعت را متحئل مي كند در اختيارشان قرار دهد. كه اين كارها را با شرايط موجود نسبتاً خوب انجام داده است. در رابطه با مسايل اقتصادي يكي از عمده ترين گرفتاريهاي ما وابطتگس شديد به دلار است و همه ساله در مجلس روي اين مسأله كه بالاخره بودجه ارزي باشد يا نه و سوبسيد در چه حدي باشد بحث مي شود.
در سال جاري دولت و مجلس پس از بحثهاي فراوان به جمع بندي خوبي رسيدند كه حاصل آن تك نرحي شدن ارز و بريدن وابستگي به ارزهاي خارجي و دلار بوده است. با اين كار هم بهاي لازم را به ريال كشورمان داده ايم و هم وابستگي هاي جنبي را كم كرده ايم و هم ارزش واقعي ريالي در كشور معلوم مي شود.
در حال حاضر رقابت سالم بين دستگاه هاي بوجود امده است و دولت حمايت لازم را به شكلي كه وابستگي به دنبال نداشته باشد انجام مي دهد تا اينجاي كار قدم مثبتي بود طبيعت كار اين بود كه با اين است سياست جديد، در مرحله مشكلاتي داشته باشيم ولي انتظار اين كه با گذشت زمان معقول هم قيمت اجناس و توليدانت پايين بيايد و هم قيمت واقعي ارز مشخص بشود كه اينها پيش بيني هاي اوليه سياست گذاران اين برنامه بوده ايت كه كاهش محسوس فقط در قيمت ارز داشته ايم.
من در اين بعد دولت را در اجراي اين سياستها نسبتاً موفق ديده ام و تبعاتي كه از ناحيه اجراي اين سياستها دامنگير جامعه است بايد از طريق نظارت بر قيمتها كنترل و بدينوسيله جانب مصرف كنندگان گرفته شود. اينها مواردي است كه مردمي از كابينه آينده انتظار دارند چيزي كه مردم از آن رنج مي برند مسأله گراني است. ادامة روند فعلي كه دولت ظارهراً نقشي در برخورد با گراني ندارد و دستگاه هاي به طور دلخواه هر روز جنسي را گران مي كنند نه به نفع دولت و نه به نفع مردم است. انتظار به حق مردم كنترل و نظارت دقيق دولت بر اين امور است.
در بخش سياست خارجي ضمن اينكه در بخشهايي ممكن است كاستيهايي به نظر بيايد موفقيتهاي خوبي در اين چند ساله داشته ايم كه اينها را نبايد از نظر دور داشت.
موقعيت و پرستيژ ايران در صحنه هاي بين المللي واقعيتي انكار ناپذير است و اين كه مي بينيم همه دنياي استكباري به عناوين مختلف فشارهايي عليه ما ايجاد مي كنند كه دليل بر جايگاه ما در صحنه جهان و پايگاه ما در بين ملتها است. كسب اين موقعيت، نتيجه تلاشهاي دستگاه سياست خارجي ما است و مواضع محكم و متقن مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهوري در رابطه با مسائل جهان مانند قطعنامه ۵۹۸ و تصميم مجمع عمومي سازمان ملل از نقاط برجسته كار سياست خارجي كشورمان است كه عليرغم فشارها سازمان ملل متجاوز را اعلام كرد جنگ نفت و ساير جريانات كه در منطقه بوجود آمد، نقش دستگاه سياست خارجي ما يكي از مواضع مثبت جمهوري اسلامي ايران بود.
حمايتهاي خوب جمهوري اسلامي ايران ار مسلمانها در بوسني، افغانستان و آسياي ميانه، هند، كشمير با تمام امكانات مادي و معنوي، مواضع محكمي است كه امام خميني رضوان الله تعالي عليه دنبال آن بودند. اينها از ويژگي هاي سياست خارحي بود كه باعث دلگرمي ملتهاي محروم جهان است زيرا احساس مي كنند جمهوري اسلامي همان سياست هاي اصول اوليه خود را دارد. در مورد مسايل فرهنگي تلاشهاي خوبي صورت گرفته ولي اين نكته را بايد در نظر داشته باشيم دنياي استكبار بعد از آنكه در جنگ، انزواي سياسي و محاصره اقتصادي عليه ايران را در پيش گرفت و با شكست مواجه شد؟ راه جديدي را براي از پا در آوردن جمهوري اسلامي از طريق مسائل فرهنگي برنامه ريزي كردند كه تهاجم فرهنگي ناشي از همين سياست استكبار جهاني است و برخورد با آن تلاش بيشتر دستگاههاي ذيربط را مي طلبد و دستگاه ها بايد با مظاهر منفي فرهنگي غرب به اشكال مختلف برخورد جدي به عمل آورند و چاره هاي مثبتي براي حوزه هاي علميه ، مراكز علمي و دانشگاهي همه بايد در اين امر حياتي نقشي را ايفا كنند.
لطفاً نظرتان را در مورد الگوي جذب سرمايه هاي خارجي و واردات كالاهاي بيگانه به كشور بيان بفرماييد و ايا ميزان و نوع اجناس وارداتي مطابق با آن نظريه هست كه مي گويد بايد كالاهاي خارجي را وارد كنيم تا صنايع داخلي براي رقابت بتا آنها سعي در بالا بردن كيفيت توليدات خود بكند و بطور كلي با اين ميزان واردات آن رقابت مورد نظر فراهم شده است يا نه؟
سبحاني نيا: نسبت به سرمايه گذاريهاي خارجي و مسأله واردات، تبعاً هدف از جلب اين سرمايه گذاريها با واردات اين نيست كه ما در بخش هايي كه توليدات داخلي داريم و سرمايه گذاري كرديم با وارد كردن كالاي مشابه توي سر كالاي داخلي مي زنيم و احياناً سرمايه گذاري كه انجام مي گيرد در جهت نابودي توليد داخلي و صنعت خود ما باشد. هدف اين بوده كه ما از اين كنترل صنعت داخلي را تقويت كنيم من معتقدم كه واردات بايد با نظارت و كنترل دولت صورت بگيرد و با توجه به نيازهاي داخلي ، سرمايه گذاري بايد در جهت تقويت صنعت، كشاورزي و اقتصاد باشد در بخش صنعت تسكين در چند ساله اخير تحول نسبي خوبي را در پي داشته است. ولي نكته كه اشاره شد قابل توجه است كه در حد لازم مي بايستي اين كار انجام بگيرد بايد ابزار كار را در اختيار توليد كنندگان داخلي قرار بدهيم ماشين آلات لازم در اختيارشان قرار بگيرد بععد بخواهيم مرغوبيت را بالا ببرند. ما هوش و استعداد داخلي كم نداريم. در يك حد متوسطي كه هم رقابت باشد و بر سر سنعت داخلي زده نشود بايد اجازه ورود كالاهاي خارجي را كنترل شده صادر كرد.
ايا به نظر شما ضرورتي در تغيير اعضاي كابينه به چشم مي خورد؟
سبحاني نيا: در رابطه با دولت آينده اعتقاد من اين است كه هم از جهات كيفي و كاري تحولي در كابينه آينده لازم است صورت بگيرد. حال چه تعدادي، جاي بحث دارد. به خاطر شرايط فعلي اصل تحول يك ضرورت است. در وقع تغيير در كابينه، نظر مردم است. اگر آقاي هاشمي همين كابينه را معرفي كند و مجلس آن را تأييد كند، هم به ضرر رئيس جمهور است و هم به ضرر مجلس. چرا كه نمايندگان مجلس برخواسته از مردم هستند و بايد به خواسته هاي مردم پاسخ مثبت بدهند. من احساس مي كنم انتخابات ششمين دوره رياست جمهوري براي آقاي هاشمي و ديگر مسئولين دست اندر كار پيامي داشت و آن اين بود كه مردم ضمن عشق به انقلاب يكسري مشكلاتي دارند كه بايد توجه شود. و در دولت چند نفري از وزرا بايد كنار گذاشته يا جابجا شوند و نيروهاي جديدي جايگزين شوند كه اميدواري تازه اي در مردم ايجاد مي كند و همكاري بيشتر دربدنه نظام را باعث مي شود.
افرادي كه چندين سال در كابينه بوده اند، اگر ديد يا نظري در بخشهاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي داشته اند نظراتشان ذرا داده اند و الان بعضي از دستگاه ها به پايان كار رسيده اند و حرف جديد يا طرح جديد براي پيشرفت كار در زير مجموعه شان ندارند.
اگر نيروهاي جديد با فكر تازه بيايند، تحول ديگري در بدنه اجرايي بوجود خواهند آورد.
توان آقاي هاشمي بالاتر از آن است كه امروز ما مي بينيم در دولت عمل مي شود. احساس من اين است بخشي از اين توان به خاطر ناهنماهنگيهايي كه وجود دارد به دست خود اعضاي دولت هرز مي رود و اگر يك مجموعه اي هماهنگ، همدل، همفكر و تابع رئيس جمهور و ولايت و رهبري نظام باشند كارايي بيشتر خو.اهند داشتو در جهت حل مشكلات توفيقات بيشتري بدست خواهند آورد. لذا ايجاب مي كند كه در دولت تغييراتي صورت پذيرد. مجلس چنين ديدي را نسبت به دولت دارد مردم هم اين انتظار را از مجلس و رئيس جمهور دارند. از همه مهمتر چهار سال اينده رياست جمهوري آقاي هاشمي، بسبيار حساس، مهم و سرنوشت ساز است كه من فكر مي كنم توفيق در انجام امور بستگي به اين تحول و تغييرات در كابينه آينده دارد.
كدامن وزارتخانه ها دستخوش تغيير خواهند شد؟
سبحاني نيا: اينكه چه تعداد لازم است تغيير كند برداشت من از جو فعلي مجلس اين است كه حداقل يك سوم كابينه تا اين لحظه زمينه رأي ندارند.
رابطه مجلس و دولت آقاي هاشمي تا به حال چگونه بوده است؟
سبحاني نيا: در دوره چهارم به نظر خوب بود. چه در رابطه با همفكري و همكاريهاي مشترك براي مسائل اصلي مانند بودجه ۷۲ و مسائل مشابه و چه در بعد نظارتي مجلس با صميميت برخورد شده.
اگر سئوال بوده يا تذكري و تحقيق و تفحص همه سعي شده در يك جو خوب و مثبتي صورت بگيسرد و دور از تنشهاي و انتقام جوئيها باشد.
مسأله ديگر اينكه براي ايجاد نفاهم و نزديكي بيشتر جلساتي بين دولت و مجلس بوده و هيأت رئيسه با رئيس جمهور در رياست جمهوري ديدارهايي داشته اند كه در ايجاد تفاهم و همفكري بسيار مؤثر بوده است.
حضور هر يك از زوار در مجلس فرصتي بود براي اعلام طرحها و برنامه عايذخود كه بعد از انتخاب كابينه جديد ادامه پيدا خواهد كرد و مجموعه اين مسائل در ايجاد تفاهم بين دولت و مجلس مؤثر بوده و در جامعه هم بازتاب مثبتي داشته و انتظار مردم از مجلس و نمايندگان همين بوئده كه بي جهت دستگاه اجرايي را زير فشار قرار ندهند در جايي كه ضعف ديده دشده تذكر داده و بعضي موارد هم برخورد جدي صورت بگيرد.
علاوه بر همه اينها با توجه به ارتباط نزديك رئيس كمجلس با رئيس جمهور سعي شده است مسائل در يك جو تفاهم آميز به نحو مطلوبي حل شود. بنابراين برداشت اين است كه با دولت آينده هم ما مشكلي نخواهيم داشت و تلاش خواهد شد كه ان شاءالله با اقاي هاشمي رفسنجاني كه انتخاب و معرفي وزراء حق ايشان است، همفكريهايي صورت بگيرد و پيشنهادات به ايشان منتقل شود كه ايشان هم در حدي كه لازم مي دانند از نقطه نظرات استفاده كنند تا در يك جد تؤام با تفاهم كابينه آينده انتخاب شود كه خواهد شد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*