۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » نطق پیش از دستور
  • شناسه : 391
  • 27 مارس 2019 - 15:24
  • منبع : رورزنامه رسمي
موافقت بادولت پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني
يكشنبه 24/5/1371 شماره 14123

موافقت بادولت پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني

روزنامه رسمي ـ مذاكرات جلسة علني شوراي اسلامي ـ جلسه 137 يكشنبه 24/5/1371 شماره 14123 موافقت بادولت پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني

روزنامه رسمي ـ مذاكرات جلسة علني شوراي اسلامي ـ جلسه ۱۳۷
يكشنبه ۲۴/۵/۱۳۷۱ شماره ۱۴۱۲۳
موافقت بادولت پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني

حسين سبحاني نيا ـ بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم اني اعوذ بك الخطاء والزلل باقول والعمل اللهم انك تعلم انه ما كان منا مناقسه في سلطان و لا طلباً لشيئي من خطام الدنيار بادخلني مدخل صدق و اخرجني مخرج صدق و اجعلني من لدنك سلطانا نصيراً.
با سلام خدمت ملت شريف ايران و عرض ادب به محضر رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي مد ظله العالي (حضار صلوات فرستادند) و با آرزوي توفيق براي همه خدمتگزاران انقلاب به خصوص دولتي كه در آينده نزديك ان شاء الله از مجلس شوراي اسلامي رأي اعتماد خواهد گرفت. عرايضم را در موافقت با كابينة پيشنهادي رياست محترم جمهوري جناب اقاي هاشمي رفسنجاني با ذكر مقدمه اي كوتاه شروع مي كنم.
تذكر اين نكته را در آغاز لازم مي دانم كه اينجانب با وزراي پيشنهادي جناب اقاي هاشمي موافقم و چون فرصت بحث دربارة تك تك آنها را ندارم بناچار با اشاره اي كلي و گذرا به برنامه اعلام شده چند تن از آنان و به اعتيار عضويتم در كميسيون سياست خارجه در موافقت با جناب اقاي دكتر ولايتي و اهداف و برنامه هاي آن وزراتخانه خواهم پرداخت. ابتدا توجه همكاران گرامي را به اصل شصت و هفتم قانون اساسي و متمن سوگند نامه اي كمه در اين مكان مقدس همة ما ياد كرده ايم جلب مي كنم و فرازي از آن را متذكر مي شوم:
” من در برابر قرآن مجيد به خداي قادر متعال سوگند ياد مي كنم و با تكيه بر شرف انساني خويش تعهد مي نمايم كه پاسدار حريم اسلام و نگاهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم. وديعه اي را كه ملت به ما سپرده به عنوان اميني عادل پاسداري كنم و در انجام وظائ وكالت، امانت و تقوا را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي كشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پايبند باشم.”
نمايندگان محترم عنايت دارند كه انقلاب اسلامي وديعه اي است الهي كه ما وظيفه داريم از آنحراست و صيانت كنيم و بايد هرگونه حركت و عملي كه موجب تضعيف نظام و انشقاق وحدت اسلامي باشد قاطعانه برخورد كنيم. ما قسم خورده ايم كه پاسدار حريم اسلام و ولايت فقيه و دستاوردهاي انقلابباشيم و اينچنين خواهد بود. ان شاء الله
تحقق اهداف كلي انقلاب و سامان بخشيدن به مشكلات مبتلا به جامعة اسلامي مان علاوه بر نظام متناسب اجرايي كارآمد و قوي و برنامه كلان زمانبندي شده، به مديرياني احتياج دارد كه براي انقلاب اسلامي از هرگونه فداكاري و ايثار و گذشت مضايقه نداشته باشند و با تمام وجود انقلاب اسلامي را درك و لمس كرده و باشند و با التزام كامل به اسلام ناب، كاردانتي و آگاهي و لياقت خودشان را در چرخش چهارده واندي سالة عمر انقلاب اسلامي به اثبات رسانيده باشند. در شرايط حال كه ما مي خواهيم به وزراي پيشنهادي رياست محترم جمهوري اسلامي رأي اعتماد بدهيم .و صحبت و اظهار نظر كنيم بايستي قضاوت خويش را بر مبناي ارزشهاي مطرح شده از جانب حضرت امام رضوان الله تعالي عليه وئ رهبر معظم انقلاب اسلامي و برنامه هاي ارائه شده از ناحيه آنان استوار كنيم. در اين مقطع حساس كشور و دوران بازسازي و سازندگي، سپردن امور مملكت و اجراي قوانين جاريه بايد به دست مسئووليني باشد كه بتوانند با تدبر و تعمق مسائل سياسي، اجتماعي، اقتصادي، صنعتي، فرهنگي، و نظامي كشور را در چهارچوب اهداف و استراتژي هاي مشخص جمهوري اسلامي حل و فصل نمايند و با تلاش بي وقفةخويش بر سرعت امنقلاب تا رسيدن به اهدافش بيزايند.
من در اينجا به وزراي محترم كابينه جناب آقاي هاشمي عرض مي كنم كه جمهوري اسلامي به لحاظ داشتن اهرمهاي قوي مكتب، مردم و رهبري و ماهيت ضد استكباري همواره مورد عناد قدرتهاي بزرگ استكباري دنيا بوده و هنوز هم هست و اقشاري كه در تمام فراز و نشيبهااز جمهوري اسلامي دفاع كرده اند بيشتر اقشار متوسط جامعه و مستضعف بوده اند و با نگاهي گذرا در برنامه اعلام شده از ناحية وزراي محترم، برنامة ويژه و ضربتي در رابطه با رفع استضعاف از مناطق محروم و كاهش فشارهاي اقتصادي از دوش طبقات كم درآمد و اجراي سريع سياست عدالت اجتماعي و تأمين رفاه عمومي را كه كم رنگ و حتي كم تر مشاهده كرده ام، و لذا توجه عزيزان را به فرمايش اميرالمؤمنين علي عليه السلام خطاب به مالك اشتر جلب مي كنم: ” الله الله في الطبقه السفلي من الذين لا حيله لهم من المساكين و المحتاجين و اهل البؤسي والزمني فعند في هذه الطبقه قانعاًو معتراً.” پس خدا را خدا را در طبقة مستضعف از مردم، آنان كه راه چاره ندانند و از درويشان و نيازمندان و بينوايان .و از بيماري بر جاي ماندگانند. كه در اين طبقه مستمندي است خواهنده و مستحق عطائي است به روي خود نياورنده.
لذا از رئيس جمهور محترم وكابينة پيشنهادي كه ان شاء الله ظرف امروز و فردا از مجلس محترم رأي اعتماد خواهند گرفت انتظار دارم كه پروژه هاي صنعتي و اشتغال زا را بيشتر از گذشته به سمت مناطق محروم و مستضعف نشين كشور سوق دند تا از تكاثر ثروت و صنعت جلوگيري شود و نقاط محروم همگام با سياستهاي محروم زدايي آباد شوند و از مهاجرت بي روية روستائيان به شهرهاي آباد جلوگيري شود و با اتخاذ سياستهاي كوتاه مدت و ميان مدت نسبت به اقشار كم درآمد و مستضعف هم چترة عاجلي بينديشند. ويژگيهايي كه در رابطه با بررسي صلاحيت وزراء بايد مورد توجه قرار گيرد و ملاك ارزشيابي همكاران محترم باشد به اعتقاد من عبارتند از:
۱٫ تعهد و تعبد
۲٫ قدرت، كارداني و تخصص
۳٫ توان اجرايي و مديريت.
۴٫ برخورداري از حسن سابقه و داشتن روحية انقلابي.
۵٫ پرهيز از تجمل پرستي و ثروئت اندوزي و گرايش به دنيا.
۶٫ جهت گيري مثبت و حركت در خط امام و مقام معظم رهبري و روحانيت اصيل.
به دليل وجود زيادي از ملاكهاي مذكور در هر يك ارز اعضاي كابينة پبيشنهادي با آن موافقم و با نگاهي اجمالي به ويژگيهاي هر يك از وزراء و مسئووليتهاي محوله تا كنون و توان اجرائي آنها و اهداف و برنامه هاي اعلام شده در رابطه با مسئوليت آينده، مطالبم را به پايان مي رسانم.
۱٫ جناب اقاي دكترولايتي: ايشان به عنوان يكي از شخصيتهاي ارزشمند علمي و سياسي با كوله براي ازتجربة مفيد در صحنة سياسي جهان امروز مطرح هستند و و تعهد و التزام خود را به اصول ارزشي انقلاب با گذر از كورانهاي سخت آزمايش داخلي و خارجي نظام به اثبات رسانده اند و بر همين اساس دستگاه سياست خارجي و شخص ايشان پيوسته مورد عنايت و حمايت امام رحمه الله عليه و مقام معظم رهبري بوده و هست و بيان اين جملات كه “من در حال حاضر در كشور براي وزارت امور خارجه هيچكس را به لحاظ هوش، قدرت آگاهي و تدين بهتر از شما نمي شناسم” تأييدي روشن بر اين مدعاست. در اين قسمت ضمن بيان اهداف و برنامه هاي وزارت امور خارجه به اهم دستاوردهاي بين المللي آن خواهم پرداخت.
الف ـ اهداف.
۱٫ تماميت امنيت كشور در برابر تهديدات خارجي.
۲٫ صيانت از حاكميت و تماميت ارضي كشور از طريق حسن روابط با همسايگان.
۳٫ فراخم آوردن موجبات و تمهيدات براي تحقق برنامة دوم توسعه همه جانبة جمهوري اسلامي ايران.
۴٫ اشاعة فرهنگ انقلاب اسلامي.
۵٫ دفاع از حقوق شهروندان جمهوري اسلامي در هر كجل كه هستند.
۶٫ دفاع از مسلمانان جهان با توجه به اولويت حفظ نظام.
۷٫ هدايت افكار عمومي جهان براي شناخت هر چه بيشتر حقايق و ارزشهاي انقلاب اسلامي.
ب ـ برنامه ها.
۱٫ گسترش همه جانبة روابط با همسايگان و تشكيلب و تقويت سازمان هاي منطقه اي.
۲٫ حفظ و توسعة روابط با دولتهايي كه قصد سلطه جوئي و دخالت در امور داخلي كشور ما را ندارند.
۳٫ همكاري و هماهنگي با كشورهاي اسلامي و غير منتعهد جهت ايجاد يك تجمع جديد در سياست جهاني.
۴٫ حضور فعال در سازمانهاي بين المللي و ايجاد ارتباط ما بين سازمانهاي تخصصي بين المللي و نهادهاي ذيربط در كشور.
۵٫ معرفي اسلام ناب و اصيل به جهانيان با بهر گيري از برنامه هاي فرهنگي و تبليغي.
۶٫ دفاع ارز حقوق مسلمانان با رعايت اصل عدم دخالت در امور داخلي كشورهاي ديگر.
ج ـ عملكرد.
۱٫ متانت وزارت امور خارجه و دستگاه ديپلماسي كشور در برخورد بتا تحولات و بحرانهاي منطقه اي و بين المللي.
در اين راستا حضور فعال و برخوردهاي كارساز سياست خارجي پيرامون بحران افغانستان، مسائل خاورميانه و فلسطين، جنگ دوم خليج فارس در پي حملة عراق به كويت و تحولات گستردة جمهوري هاي مستقل اتحاد شوروي و سابق قابل ذكر است و اين برخوردهاي اصولي و واقع بينانة تصويري روشن و سازنده از سياستهاي كشور مت را در صحنه بين المللي ترسيم مي نمايد.
۲٫ بايد شهادت داد كه وزارت امور خارجه در حدود امكانات خود نسبت به هدايت افكار عمومي جهان براي شناخت ارزشهاي جمهوري اسلامي و دفاع از مسلمانان جهان و همچنين دفاع از حقوق شهر.وندان جمهوري اسلامي موفق بوده است كه البته بايد در برنامة پنجسالة دوم گامهاي بلندتري بردارد.
۳٫ هماهنگونه كه در امور پزشكي پيشگيري بهتر و قبل از درمان است، در امور كشور داري نيز تأمين امنيت كشور در برابر تهديدات خارجي و صيانت از حاكميت و تماميت ارضي كشور از طريق حسن روابط با همسايگان اولويت اول را دارا مي باشد. در اين رابطه بايد گفت در دوازده سال گذشته علي رغم تحريكات مستمر استكبار جهاني ودر مخدوش نمودن روابط منطقه اي جمهوري اسلامي ايران، دولت و دستگاه اجرائي يسياست خارجي در تنظيم رابطه اي دوستانه و اصولي با كليةهمسايگان موفق بوده است.
۴٫ تقويت و توسعة سازمان همكاري اقتصادي “اكو” پي ريزي چهارچوبي منطقي است براي توسعة مناسبات با شوراي همكاري خليج فارس و تشكيل سازمان همكاري كشورهاي ساحلي درياي خزر از جمله اقداماتي است كه علاوه بر ايجاد منافع در منطقه، از بروز برخي شيطنت ها نيز جلوگيري مي نمايد.
۵٫ بايد گفت كه روابط غرب با كشور ما به ويژه در دوران قاجار و پهلوي به تعبير حضرت امام رضوان الله تعالي عليه همواره رابطة گرگ و ميش و ارباب و رعيت بوده است. به بركت انقلاب اسلامي آن مناسبات طالمانهبه هم ريخته و سياست خارجي ما امروز بر اساس سه اصل ارزشمند: عزت، حكمت و مصلحت پايه ريزي شده و وزارت امور خارجه با اين نگرش و از موضعي برابر براي حفظ و توسعه روابط با دولبتهايي كه قصد سلطه جوئي و دخالت در امور داخلي ما را ندارند وارد برنامه ريزي شده است.
با توجه به اين مطالب رأي من به جناب آقاي دكتر ولايتي مثبت خواهد بود و اميدوارم مجلس محترم با رأي قوي براي ايشان پشتوانه اي قوي تر در صحنة بين المللي در جهت پيشبرد اهداف اصولي و ارزشي نظام اسلامي باشد.
۲ ـ جناب آقاي بشارتي:
قبل از هر چيز جا دارد از رياست محترم جمهوري به خاطر معرفي جناب آقاي بشارتي با سابقة درخشان قبل و بعد از انقلاب براي تصدي وزارت كشور تشكر نمايم و پيشاپيش براي ايشان در سامان دادن وضعيت وزارت كشور اعم از مسائل سياسي ، اجتماعي، امور شهرداري ها و سازمان ثبت احوال كشور و تأمين امنيت داخلي آرزوي توفيق نمايم و با توجه به شناخت كاملم از ايشان و وجود تعهد و تقوا و آگاهي هاي سياسي و اجتماعي و توان اجرائي بالايي كه در جناب ايشان سراغ دارم رأي موافق خواهم داد.
۳ ـ جناب آقاي دكتر لاريجاني و اهداف و برنامه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:
آقاي دكتر لاريجاني با سوابق اجرائي درخشان در مديريت عامل صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، وزارت كار، وزارت پست و تلگراف و تلفن ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ستاد مشترك، دانشگاه امام حسين(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شايستگي و لياقت خود را براي تصدي اين مسئوليت نسشان داده و با توجه به اهداف و برنامه هاي ارائه شده از جانب ايشان:
الف ـ اهداف.
۱٫ رشد فضايل اخلاقي بر اساس وايمان و تقوا.
۲٫ استقلال فرهنگي و مصونيت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب.
۳٫ اعتلاي آگاهي هاي عمومي در زمينه هاي مختلف و شكوفائي استعدادها و روحية تحقيق و تتبع و ابتكار در جامعه.
۴٫ رواج فرهنگ و هنر اسلامي.
۵٫ آگاهي جهانيان نسبت به مباني و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامي.
۶٫ گسترش مناسبات فرهنگي با ملل و اقوام مختلف به خصوص مسلمانان و مستضعفان جهان.
۷٫ فراهم آمدن زمينة وحدت ميان مسلمين.
ب ـ برنامه.
۱٫ تعميق فرهنگي.
۲٫ توسعة فرهنگي.
۳٫ مردمي كردن فعاليتهاي فرهنگي با توجه به اين اهداف و برنامه هايي كه ايشان دروزارت ارشاد اسلامي دارند و عملكرد گذشتة ايشان در وزارت ارشاد، رأي من به ايشان نيز موافق خواهد بود.
۴ ـ جناب آقاي دكتر نجفي و برنامه و عملكرد ايشان.
دربارة جناب اقاي دكتر نجفي ذكر اين نكته لازم است كهتا كنون چهار بار مجلس شوراي اسلامي در دولت شهيد باهنر و در دولت آيت الله مهدوي كني و در دولت آقاي مهندس مير حسين موسوي و در دولت جناب آقاي هاشمي رفسنجاني به ايشان رأي اعتماد داده است و اين خود نشانة تعهد، مقبوليت و توان اجرائي بالاي ايشان است. با توجه به توانمندي و ويژگيهاي شخص ايشان و به دليل عملكرد مثبت گذشته و برنامة اميد بخش آيندة ايشان ، رأي من به جناب آقاي دكتر نجفي نيز مثبت خواهد بود. من فقط در رابطه با توجه به مسائل پرورشي در آموزش و پرورش چند نكته را اشاره مي كنم:
۱٫ اهتمام دربارة مسائل پرورشي يكي از خصيصه هاي بارز دوران وزارت ايشان است.
۲٫ حساسيت نسبت به ابعاد مختلف تهاجم فرهنگي.
۳٫ اقامة نماز درمدارس.
۴٫ راه اندازي يك جريان وسيع امر به معروف و نهي از منكر در مدارس.
۵٫ برگرداندن مراقبين بهداشت مدارس به وزارت آموزش و پرورش.
۶٫ گماردن مشاور در مدارس.
۷٫ ايجاد كلينيك هاي مشاوره و درمان.
برگزاري المپيادهاي ورزشي كه ده ها جهت هزار دانشآموز را به صحنه رقابتهاي ورزشي مي كشاند و موارد متعدد ديگر نشان دهندة جهت گيري هاي مثبت ذهني ايشان نسبت به مسائل پرورشي آموزش و پرورش است.
و همچنين در رابطه با شأن و حيثيت فرهنگيان و اعادة اين شأن و حيثيت در دوران وزارت ايشان به فرهنگيان و همچنين بر خورد علمي با مسائل آموزشي از ويژگيهاي كاري ايشان در دوران وزارت بوده و با توجه به اين مطالب رأي من به ايشان نيز ان شاء الله مثبت خواهد بود.
۵ ـ ويژگيهاي وزير كشاورزي و اقدامات انجام يافته در بخش كشاورزي: جناب اقاي دكتر عيسي كلانتري را به طور كلي مي توان وزيري موفق در بينن همكاران خود نام برد.

از جمله ويژگيهاي ايشان:
برخورد صميمي با ارباب رجوع و همكاران، صصداقت در گفتار، پرهيز از تجملات و تشريفات ، ايجاد هماهنگي در زير بخش ها براي اجراي وظايف كه نتيجة آن توفيق در انجام برنامة اول در حدي بيش از پيش بيني برنامه بوده است به نحوي كه توليد گندم پيش بيني شده براي چهار ساله اول برنامه اول سي و چهار ميليون و دويست و پنجاه و يكهزار تن بوده كه به ميزان سي و هفت ميليون و نهصد و پنجاه و پنج هزار تن يعني ده درصد بيشتر از برنامه تحقق يافته.
توليد برنج پيش بيني شده براي چهار سالة اول برنامة اول هفت ميليون و ششصد و نود دو هزار تن بوده كه به ميزان هشت ميليون و پانصد و پنجاه و دو هزار تن يعني دوازده درصد بيش از هدف برنامه تحقق يافته.
توليد چغندر قند با وجود مشكلات فراواني كه از لحاظ قيمت و كمبود طظرفيت كارخانجات قند داريم، از چهار ميليون و چهارصد و چهل و شش هزار تن توليد سالانه پاية سال زراعي ۶۹ ـ ۶۸ به شش ميليون و پنجهزار تن در سال ۷۱ رسيده. يعني سي و پنج درصد رشد محصول كه باز هم قابل افزايش است.
توليد حبوبات پيش بيني شده براي چهار سالة اول برنامة اول، يك ميليون و ششصد و هفتاد و پنج هزار تمن بوده كه به ميزان دو ميليون و پنجاه و سه هزار تن يعني بيست و دو درصد بيشتر از هدف برنامه تحقق يافته.
بقيه محصولات هم از لحاظ توليد ضعيت خوبي را داشته اند و به طور قطع اگر در سالهاي آينده مشكلات مربوط به صنايع نگهداري و صنايع تبديلي و بازاريابي هاي خارجي و اصلاحات لازم در الگوهاي مصرف داخلي مرتفع شود، راههاي عملي افزايش توليد داخلي تا حد زيادي هموار خواهد شد. با توجه به برنامه، عملكرد و ويژگيهاي مثبت جناب آقاي دكتر كلانتري به ايشان رأي سفيد خواهم داد.
۶ ـ جناب حجت الاسلام و المسلمين فلاحيان به دليل برنامه ريزي دقيق براي وزارت اطلاعات و اعتدال در پيسبرد كار و ورود ضربات اساسي به پيكر ضد انقلاب و مزدوران بيگانه، به ايشان نيز رأي مثبت خواهم داد.
۷ ـ جناب حجت الاسلام و المسلمين شوشتري با شناختي كه از شخصيت علمي و و اجرائي و توان بالاي ايشان دارم، به ايشان نيز رأي موافق خواهم داد.
۸ جناب آقاي مهندس غرضي به عنوان يكي از وزراي قوي و كارآمد و داراي كفايت لازم و توان اجرائي بالا به ايشان رأي موافق خواهم داد.
۹ به جناب آقاي دكتر هاشمي گلپايگاني به عنوان يكي از چهره هاي شنالخته شده علمي و فرهنگي و مقبول دانشگاهيان رأي خواهم داد.
۱۰ به جناب آقاي مهندس شافعي كه يكي از معتقدين نظام امامت و ولايت است و درصدد است كه با بهره گيري از تعاليم عالية اسلام و افكار بلند شهيد مظلوم دكتر بهشتي رضوان الله تعالي عليه اقدام نمايد، رأي موافق خواهم داد و حمايت از ايشان را حمايت از اصول چهل و سوم و چهل و چهارم قانون اساسي مي دانم.
همچنين به وزراي محترم ديگر كه فرصت براي بحث مبسوط را ندارم جناب آقاي دكتر مرندي، جناب اقاي دكتر نوربخش، جناب اقاي مهندس نعمت زاده، جناب اقاي آل اسحاق، جناب آقاي مهندس آخوندي، جناب اقاي فروزنده، جناب آقاي مهندس محلوجي، جناب اقاي نژاد حسينيان ، جناب اقاي كمالي، جناب اقاي آقا زاده، جناب اقاي فروزش، جناب اقاي تركان و جناب اقاي زنگنه نيز ان شاء الله رأي موافق خواهم داد و براي دولت در آينده آرزوي توفيق در جهت حل مشكلات و معضلات جامعة اسلامي را خواهم داشت. والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*