۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » مصاحبه ها
  • شناسه : 5990
  • 21 ژانویه 2022 - 10:47
نگاه به شرق بیشتر می‌تواند منافع ایران را تأمین کند
دکتر سبحانی نیا

نگاه به شرق بیشتر می‌تواند منافع ایران را تأمین کند

حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با گسترش همکاری ایران و روسیه و تغییر نگاه دولت سیزدهم به بلوک شرق، گفت: جمهوری اسلامی ایران از گذشته با توجه ویژه به شعار «نه شرقی، نه غربی» در سیاست خارجه دنبال کرده است. نکته مهم آن است […]

حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با گسترش همکاری ایران و روسیه و تغییر نگاه دولت سیزدهم به بلوک شرق، گفت: جمهوری اسلامی ایران از گذشته با توجه ویژه به شعار «نه شرقی، نه غربی» در سیاست خارجه دنبال کرده است. نکته مهم آن است که در تعاملات سیاسی با دنیا عملکردی داشته باشیم که ضمن حفظ منافع ملت ایران، آورده‌های بیشتری برایمان داشته باشد.

وی اظهار کرد: در شرایطی که شاهد هستیم آمریکا و غرب چه نوع برخورد و تعاملی خصمانه‌ای را با ایران در پی گرفته‌اند، طبیعی است که نباید منافع، اقتصاد، تجارت و ارتباطات خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که بیشتر تحت فشار آن‌ها قرار بگیریم. امروز نگاه به شرق بیشتر می‌تواند منافع ایران را تأمین کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی نیازمندی‌های ما در حوزه‌های تجاری، صنعتی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها که غرب در آن‌ها با ما تعاملی ندارد، از طریق بلوک شرق می‌تواند برطرف شود. تعامل با شرق موضوعی بود که از اوایل انقلاب مدنظر بود، البته گروه مشخصی از سیاستمداران، از همان زمان تمایلی به گسترش همکاری‌ها با غرب نداشتند؛ شاید همکاری با غرب منافع بیشتری برای این گروه به همراه داشته است.

سبحانی‌نیا عنوان کرد: براساس سیاست فعلی کشور، تعاملات با چین، هند، روسیه و سایر کشورهای شرقی آغاز شده است که پیشرفت‌ها و نتایج خوبی را تاکنون به همراه داشته است که نمونه‌های آن را در «اکو» و «شانگهای» شاهد بودیم.

وی ادامه داد: این دستاوردها می‌تواند فشار دنیا را تا حدی از دوش ما بردارد و منفعت‌هایی به همراه داشته باشد. روسیه و چین دو کشوری هستند که عضو دائم شورای امنیت هستند و همچنین در مذاکرات هسته‌ای، حضور دارند. بنابراین این تعاملات از این نظر هم می‌تواند برای ما مفید باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگرچه این کشورها در برخی موارد سیاست‌های متناقضی از خود نشان داده‌اند، اما توانسته‌اند گاهی جلوی فشارهای غرب را در مذاکرات هسته‌ای یا در شورای امنیت بگیرند.

سبحانی‌نیا گفت: روسیه کشوری است که با موضوع مذاکرات هسته‌ای در ارتباط است، با ما مجاورت و همسایگی دارد و همچنین در مسائل قفقاز، آسیای میانه، شانگهای، اکو و موارد دیگر حضور دارد، با توجه به همه این‌ها حفظ همکاری با این کشور حائز اهمیت است.

وی افزود: برخلاف آنچه برخی از تقویت روابط با روسیه وحشت دارند، ما هر چقدر بتوانیم ارتباط خود را با بلوک شرق تقویت کنیم بیشتر قادر به تأمین منافع خود خواهیم بود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این عده جریانی هستند که از گذشته در کشور به ارتباط با غرب اصرار داشته‌اند. این‌ها فکر می‌کنند اگر با روسیه و شرق در ارتباط باشیم موجب تضعیف و تهدید روابط با غرب خواهد شد و از آنجا که خودشان به غرب امید دارند، موضوع همکاری و روابط با روسیه را زیر سؤال می‌برند. البته تبلیغات منفی از کانال‌های خارج از کشور نیز تلاش دارد نگاه ایران به شرق را خطرناک یا بی‌نتیجه تلقی کنند.

سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: شاهد بوده‌ایم که تعاملات ما با روسیه در مسائل مختلفی از مبارزه با تروریسم کارآمد بوده و طبیعی است که غرب از ادامه و تقویت این همسویی واهمه داشته باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*