۞ سبحانی نیا :
مشکل مردم جز به دست مردم حل نمی شود

موقعیت شما : صفحه اصلی » نطق پیش از دستور
  • شناسه : 341
  • ۰۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲:۳۰
  • 722 بازدید
  • منبع : رورزنامه رسمي
اعلام موافقت با کابینه پیشنهادی جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم جمهوری
يكشنبه 5/6/1368 شماره 12078

اعلام موافقت با کابینه پیشنهادی جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم جمهوری

روزنامه رسمي ـ مذاكرات جلسة علني مجلس شوراي اسلامي ـ جلسه 136 يكشنبه 5/6/1368 شماره 12078 اعلام موافقت با كابينة پيشنهادي جناب آقاي هاشمي رفسنجاني رياست محترم جمهوري

حسین سبحانی نیا ـ بسم الله الرحمن الرحیم . رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی. قال اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم.
با عرض ادب به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظمو با سلام به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (صلوات حضار) و با ارزوی توفیق برای دولتی که در اینده نزدیک انشاء الله از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد خواهد گرفت ابتدائاً باید عرض کنم، اینجانب با کلیه وزرای پیشنهادی جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم جمهوری اسلامی موافقم و چون فرصت بحث درباره تک تک آنها را ندارم بناچار با اشاره ای کلی و گذرا به برنامه اعلام شده از طرف ریاست محترم جمهوری برای دولت و به اعتبار عضویتم در کمیسیون سیاست خارجه در موافقت با جناب اقای دکتر ولایتی وزیر محترم امور خارجه به گوشه هایی از برنامه اعلام شده ایشان می پردازم.
و اما دلیل موافقتم با دولت پیشنهادی جناب اقای هاشمی رفسنجانی.
به اعتبار برنامه اعلام شده از سرف جناب ایشان است که مبانی آن عبارتند از:
۱٫ قانون اساسی که در موارد متعددی دولت را موظف به انجام وظایف معین نموده است از جمله اصول سوم و نهم و بیست و یکم و هشتم قانون اساسی را می توان نام برد.
۲٫ وصیت نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه (حضار سه بار صلوات فرستادند) و پای بندی به ارمانهای والای ایشان پایه دوم برنامه دولت جناب اقای هاشمی است.
۳٫ سیاست های کلی نظام که بر اساس بند اول اصل یکصد و دهم قانون اساسی از جمله وظایف و اختیارات رهبری است ارتباط مستقیمی با برنامه کار دولت دارد. به موجب این اصل مقام رهبری سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت معین می کند و علاوه بر آن نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی تنظیم خواهد شد که مقام معظم رهبری تعیین می کند.
مبنای چهارم برنامه دولت پیشنهادی نخستین برنامه پنج ساله جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس آن ایجاد تحول در روندهای نامطلوب اقتصاد در حال توسعه ای که سالها درگیر جنگ تحمیلی بوده و بر اثر آن به رکود کشانده شده است نیازمند تفکری عمیق و همه جانبه در نتیجهتدوین یک برنامه سازگار و منسجم است. در شرائط حاضر اگر به مشکلات اقتصادی به طور جامع الاطراف نپردازیم ممکن است چیزی جز اتلاف منابع عاید کشور منشود. نحوه برخورد و تفکری که به بررسی مشکلات می پردازد و اهداف را با توجه به منابع و امکانات محدود و درجه بندی می کند و مسیر حرکت را بهع سوی اهداف مطلوب تبین می نماید تفکری برنامه ایست و دولت در صدد اجرای آن است.
نایب رئیس ـ آقای سبحانی نیا توجه بفرمایید ما نظر خواهی از مجلس بکنیم چون الان وقت نماز است و ما هم باید تا ساعت یک و نیم بحث را ادامه بدهیم بنابراین از مجلس نظر خواهی می کنیم که بحث را تا یک ساعت و نیم ادامه بدهیم.
عده ای از نمایندگان ـ رأی گیری نمی خواهد.
نایب رییس ـ شبهه ای وجود دارد، حالا این نظر خواهی را می کنیم . ۱۸۰ نفر وجود دارند نمایندگانی که موافق هستند بحث را ادامه بدهیم قیام بفرمایند اکثر برخاستند) تصویب شد. ادامه بدهید.
حسین سبحانی نیا ـ با توجه به مبانی مذکور و خطوط کلی برنامه دولت پیشنهادی که فهرست وار عبارتند از:
۱٫ سیاست های فرهنگی، آموزش و پرورش و پژوهش.
۲٫ اقتصاد.
۳٫ تحول نظام اداری و اجرایی کشور.
۴٫ سیاست داخلی.
۵٫ سیاست خارجی.
۶٫ امور اجتماعی.
۷٫ سیاست دفاعی.
به مجموعه دولت پیشنهادی جناب اقای هاشمی بطور اعم و به اقای دکتر ولایتی به توضیحی که خواهم داد به طور اخص رأی مثبت خواهم داد.
و اما ویژگیهایی که در رابطه با بررسی صلاحیت یک وزیر باید مورد توجه قرار بگیرد به اعتقاد بنده عبارتند از:
۱٫ انقلابی بودن و برخورداری از حسن سابقه.
۲٫ داشتن تجربه و تخصص و آشنایی با کار.
۳٫ برخورداری از توان مدیریت صحیح و قوی.
۴٫ جهت گیری مثبت و حرکن در خط امام و مقام رهبری و روحانیت.
اینجانب از سال ۱۳۵۹ در وزارت امور خارجه مشغول خدمت شدم. قبل از آمدن ایشان با بعد از حض.ور ایشان یعنی از سال ۱۳۶۰ در وزارت امور خارجه قابل مقایسه نیست. پاکسازی و تصفیه نیروهای ناهماهنگ با انقلاب اسلامی از زمان ایشان شروع گردید. از نظر کمی و کیفی و وضعیت وزارت امور خارجه متحول شد. جذب نیروهای حزب اللهی و جایگزینی آنها در مدیریت های آن وزارتخانه در داخل و خارج کشور چشمگیر بوده است. در زمان وزارت و مدیریت ایشان جهت گیریهای مثبت وزارت امور خارجه همیشه مورد رضایت و تأیید خاص امام فقیدمان رضوان الله تعالی علیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی جدیدمان تا زمان حاضر بوده است.
و اما فعالیت های سیاسی وزارت امور خارجه و تحرک دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران. وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست خارجی ایران تلاش های پی گیر و همه جانبه ای را جهت نیل به اهداف عالی انقلاب اسلامی در سطح جهان، سازمانهای بین المللی و منطقه ای و نیز در زمینه ایجاد و گسترش روابط مسالمت آمیز با دیگر دول بخصوص کشورهای جهان سوم معمول داشته است بطوریکه با جرأت می توان گفت ایران هرگز چه قبل . چه بعد از انقلاب به اندازه امروز روابط خود با دیگر دول و همچنین مجامع بین المللی فعال و موفق نبوده است و این در شرایطی است که فشارهای بین المللی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و مجریان سیاست خارجی بی سابقه بوده است. امار ذیل دلیل روشنی بر این مدعا است.
تعداد کل نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران قبل از انقلاب در خارج از کشور ۹۴ نمایندگی بوده ولی اینک جمهوری اسلامی دارای ۱۱۰ نمایندگی فعال می باشد با وجود اینکه چند نمایندگی ما در آمریکا، مراکش، مصر نیز تعطیل شده اند. همچنین ۵۹ درصد نمایندگی جدید التاسیس در کشورهای افریقایی و جهان سوم بوده است.
از آنجایی که دیدار مقامات مختلف کشورهای جهان از جمهوری اسلامی ایران و بالعکس نقش ارزسشمندی در تعمیق و گسترش روابط دارد، .وزارت امور خارجه با تأکید بر اهمیت موضوع برنامه هایی را تدوین و تنظیم نموده است که بر اساس آن در اینده بتدریج میهماندار شخصیت های مختلف چون رئیس جمهوری و زیر خارجه و سایر وزراء و مقامات کشورهای دوست خواهیم بود که اینگونه رفت و آمدهه در جهت تأمبین هر چه بهتر و بیشتر مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران ضرورت تام دارد. این سیاست در عین حال پاسخ محکمی است به کسانی که مدعی انزوای سیاسی جمهوری اسلامی ایران هستند. بنابراین برقراری روابط و گسترش روابط و زمینه سازی جهت همکاریهای مشترکم از اهداف مشخص وزارت امور خارجه است و برنامه های مدونی برای آنها تنظیم گردیده است که این برنامه ها با رعایت اولویت اهداف، نیازخها، شرایط سیاسی کشور، امکانات موجوئد و اصول دیگر به مرحله اجرا در خواهد آمد.
توجه به مسأله لبنان و افغانستان و دفاع از مسلمانان در این کشورها و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان .و موضع گیریهای سیاسی و بموقع درباره آنها بخش مهمی از فعالیت های وزارت امور خارجه را به خود اختصاص می دهد.
و اما در پاسخ به آن عده از کسانی که دیپلماسی و روابط جمهوری اسلامی را با کشورهای حاشیه خلیج فارس ضعیف می دانند باید عرض کنم که استراتژی روابط جمهوری اسلامی ایران با کسشورهای منطقه خلیج فارس نیز به نحوی طراحی شده است که در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ بتوان از دوستان طرف مقابل کاست. گرچه این کشورها بیشترین حمایت را ازعراق در طول جنگ کرده اند لکن جدا کردن این کشورها از عراق دذر حال حاضر امکان بیشتری دارد. در وهله اول سعی بر این است که از کار شکنی برخی از کشورها در روند صلح جلوگیری بعمل اید، سپس با طرح امنیت منطقه ای به دست خود کشورها نظر لبر این است که هر چه بیشتر این کشورها به همکاری سیاسی و اقتصادی بتا ایران ترغیب شوند. در منطقه خلیج فارس جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگتریمن پایگاههای مردمی خود را دارد که در صورتی که موانع موجود ار میان برداشته شود اشاعه فرهنگ اسلامی می تواند در این منطقه موجب آگاهی بخش عظیمی از این جوامع گردد، جوامعی که وجدان مذهبی هنوز در مردم آن به صورت دست نخورده باقی است.
در پایان با توجه به برنامه های ارائه شده توسط وزرای پیشنهادی و در نظر گرفتن شرائط خاص کشور اسلامیمان و یا عنایت به درخواست مردم شریف حوزه انتخابیه ام نیشابور که طی تلگرافی که مشاهده می فرمائید این نظر را منعکس کرده اند به دولت پیشنهادی ریاست محترم جمهوری اسلامی رأی مثبت خواهم داد و امیدوارم نمایندگان محترم با دادن رأی اعتماد قوی به دولت جناب آقای رفسنجانی ایشان را در دست یابی بهع اهداف مشخص شده در قانون اساسی و حل مشکلات کشور یاری فرمایند . انشاء الله والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .