۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » نطق پیش از دستور
  • شناسه : 335
  • 27 مارس 2019 - 2:27
  • منبع : رورزنامه رسمي
اعلام موافقت با كابينه پيشنهادي جناب آقاي مهندس موسوي
سه شنبه 29/6/1367 شماره 12712

اعلام موافقت با كابينه پيشنهادي جناب آقاي مهندس موسوي

روزنامه رسمي ـ مذاكرات جلسه علني مجلس شوراي اسلامي ـ جلسه 30 سه شنبه 29/6/1367 شماره 12712 اعلام موافقت با كابينه پيشنهادي جناب آقاي مهندس موسوي منشي ـ آقاي سبحاني نيا، موافق.

حسين سبحاني نيا ـ بسم الله الرحمن الرحيم. رب اشرح لي صدري و يسرلي امري و احلل عقده من لساني يفقهوا قولي.
با سلام به امام سازش ناپذير امت .و امت قهرمان ايران و با درود به ارواح مطهر شهداي انقلاب اسلامي مان. چون فرصت كمي در اختيارم هست طبيعي است كه نمي توانم درباره همه وزرايي كه موافق هستم بطور مبسوط صحبت كنم. لذا نكاتي را به اختصار به استحضار نمايندگان مي رسانم. مقدمتاً بايد عرض كنم ويژگيهايي كه در رابطه با برسي صلاحيت يك وزير بايد مورد توجه قرار گيرد بنظرم عبارتند از:
۱٫ انقلابي بودن و برخورداري از حسن سابقه.
۲٫ داشتن تجربه و تخصص و آشنايي به كار.
۳٫ برخورداري از توان مديريت صحيح و قوي.
۴٫ جهت گيري مثبت و حركت در خط امام. با عنايت به مسايل فوق دلايل موافقتم را بابرادان فروزش براي جهاد سازندگي، هدايت زاده براي وزارت بازرگاني، زنگنه براي وزارت نيرو، كلانتري براي وزارت كشاورزي، شمخاني براي وزارت سپاه و نجفي براي وزارت آموزش و پرورش در حد امكان بيان مي كنم. اما برادرمان آقاي فروزش، ايشان با توجه به سابقه مقبت فعاليتهاي مذهبي ـ سياسي. قبل از انقلاب در محيط دانشگاه و استان خوزستان و همچنين جهاد سازندگي به عنوان سنگر خدمت به محرومين و مستضعفين از اولين روزهاي تأسيس اين نهاد و پذيرش مسشووليت عضو شوراي مركزي جهاد استان خوزستان و انجام خدماتي صادقانه در اين مسووليت گوياي سوابق روشن ايشان در تعهد به اسلام، انقلاب، محرومين و مستضعفين است. با توجه به شايستگي ايشان و بنا به پيشنهاد و درخواست برادران جهاد سازندگي از سال ۱۳۶۱ با حكم جناب اقاي نخست وزير به عضويت شوراي مركزي جهاد سازندگي برگزيده شده اند و از همان ابتدا مسووليت امور استانها و امور جنگ جهاد را بعهده گرفته اند و بدين ترتيب ارتباط خود را همچون دوران خدمت در خوزستان با جنگ حفظ نموده و مديريت فرماندهي مهندسي رزمي جهاد سازندگي را عهده دار شدند.
و اما در رابطه با داشتن تجربه و تخصص و آشنايي به كار بايد گفت با توجه به قدمت سابقه ايشان در جهاد سازندگي و حضور در بالاترين رده تصميم گيري و برنامه ريزي و سياست گذاري جهاد يعني شوراي مركزي در مدت نزديك به ۶ سال و مسووليتي كه ايشان به مدت ۴ سال در زمينه امور استانها داشته اند از طريق مسافرت و سركشي به استانهاي مختلف و بازديد از طرحها و پروژه هاي گوناگون با نيازها و زمينه هاي كاري و اجراءاز نزديك و در عمل آشنا شده و اين شناخت از وي فردي مجرب، مطلع و توانمند ساخته است.
و اما جهت گيري مثبت و حركت در خط امام، موضع گيري ايشان در مسايل گوناگون طي ده سال بعد از پير.وزي انقلاب اسلامي بيانگر عدم گرايش به خط و خطوط و خط بازيهاي مرسوم در جامعه مي باشد، و ايشان فردي مستقل، تابع محض ولايت و رهنمودهاي مقام معظم رهبري است. و بدين سبب عمده تلاش و سعي ايشان در خدمت به انقلاب و محرومين آنگونه كه امام ترسيم مي فرمايند بوده است و در رابطه با برادرمان اقاي فروزش نكته مهم اين است كه ايشان برخاسته از مجموعه جهادند و مورد قبول و داراي پايگاه در بين جهادگران. و اما دليل موافقتم با جناب اقاي زنگنه براي وزارت نيرو اين است كه ايشان در سازماندهي و تشكيلات و تربيت نيروي انساني و برنامه ريزي در جهاد سازنديگ داشته اند و بديهي است قدرت و توانايي مديريت بستگي به عوامل فوق دارد و همچنين بدليل سنخيت بعضي از وظايف جهاد سازندگي، با وطظايف وزارت نيرو مانند تأمين آب كشاورزي كه در واقع جهاد سازندگي يكي از توانمندترين نهادهاي كشور در اجراي طرحهاي آبي است و در زمان تصدي ايشان اجراي طرح سد مارون كه از بزرگترين سدهاي در دست اجراي كشور است شورع به اجرا شده است. سد ۱۵ خرداد كه به فرمان امام اجراي آن به جهاد واگذار شده است و مطالعات تفصيلي بررسي منابع آب و خاك حوزه جنوب غرب ايران خصوصاً خوزستان و خراسان در همان زمان توسط جهاد صورت پذيرفته است.
استحصال پنج ميليارد متر مكعب آب زراعي در طول سالهاي ۶۲ تا ۶۷ حاكي از تلاشهاي گسترده اين نهاد انقلابي است كه برادر زنگنه تصدي آن را به عهده داشته اند. تحصيلات تخصصي ايشان فوق ليسانس راه و ساختمان مي باشد. بهترين انتخاب جهت توجه عميق به مسائل آب زراعي و همچنين احداث سدهاي مختلف به منظور توليد برق كه در واقع عمدتاً در اين وزارتخانه تخصص شان كارساز خواهد بود.
يكي از اهم وظايف وزارت نيرو، تربيت نيروي انساني متخصص و حزب اللهي براي احداث و اداره صنعت آب و برق مي باشد كه به خاطر اقدام بي نظير برادرمان آقاي زنگنه در زمان تصدي جهاد سازندگبي در تربيت نيروي انساني، بيش از پنجاه هزار دانشجو در رشته هاي تخصصي در مراكز آموزش عالي و مراكز آموزشي جهاد در حال تحصيل مي باشند كه اين حركت گسترده مي تواند در وزارت نيرو نيز انجام پذيرد. قدرت برنامه ريزي و تهيه برنامه هاي پنج ساله در وزارت جهاد در بخش زراعت، امور دام،عمران روستايي، آب زراعي و اجراي بخشهاي عمده آن بيانگر توانايي ايشان در برنامه ريزي و هدايت دستگاه بسوي اهداف مشخص آن است. تجربه اداره يك نهاد انقلابي به لحاظ حذف بوروكراسي در انجام امور و مشاركت مردم مي تواند در سازماندهي و اداره وزارت نبيرو بسيار مثبت باشد خصوصاً لزوم جلب مشاركت مردم در توسعه منابع آب كه از ضروريات مي باشد. و اما بحثم در مورد صلاحيت برادر هدايت زاده، براي وزارت بازرگاني: در دو بخش، صلاحيت فردي و صلاحيت اجرايي تقسيم مي گردد. كه صلاحيت فردي به نوبه خود به دو بخش تعهد و تخصص تقسيم مي شود.
برادر هدايت زاده از نظر تعهد فردي، مسلمان بودن و انقلابي بودنش به سالهاي قبل از انقلاب بر مي گردد . از زمان تحصيل در دبيرستان اسلام را به معناي واقعي و در همه ابعاد از جمله بعد مبارزاتي اش درك كرده و جهاد با زبان و عمل را از طريق فعاليت در انجمن اسلامي آغاز نموده است. و در اين راه به زندان نيز افتاده است. ايشان حضور در صحنه هاي مبارزاتي را بر ادامه تحصيلاتش ترجيح مي دهد و بر همين اساس در حين تحصيل در آمريكا براي افشاي جنايت رژيم ستمشاهي در اعتصاب غذاي پنج روزه در مقابل سازمان ملل يعني در مركز قدرت استكبار جهاني شركت مي كند و نهايتاً عشق به انقلاب اسلامي او را از ادامه تحصيل و اخذ مدرك دكترا باز مي دارد و به دانشگاه عشق و به نزد مرشد و مرادش حضرت امام به نوفل لوشاتو مي كشاند. ايشان در فاجعه عظيم هفت تير تا مرز شهادت پيش رفت، اما خدا خواست كه بماند و بيشتر خدمت كند. بعد ديگر صلاحيت فردي ايشان را به فرموده امام بزرگوارمان بايستي در زندگي محقرانه وي جستجو كرد .و مهمتر از شروع زندگي در فقر، ادامه و استمرار آن است در زمان داشتن مسووليتهاي بزرگ ايشان عليرغم تجربه دهساله اش در امر بازرگاني كشور و داشتن مسووليت هاي سنگين و حساس در امر بستن قراردادهاي كلان با ارقام نجومي در وزارت نفت و اما تخصص كه يكي از ابعاد مهم واگذاري مسووليت است نيز در زندگي نامه ايشان آمده است و در برنامه اي كه ارائه كرده اند، علاوه بر تحصيل تا مرز دكترا در رشته بازرگاني، كوله باري از ده سال تجربه در همين امر و در ابعاد مختلف آن را دارند. مسئوليتهايي همچون معاون بازرگاني خارجي، عضو هيأت مديره بازرگاني دولتي، سرپرستي وزارتخانه، نماينده وزير در شوراي عالي اقتصاد، معاونت معاملات و قراردادهاي نفت در امور بين المللي شركت ملي نفت و در عين حال مدرس در رشته خريد و سفارشات بازرگاني و سياست بازرگاني در دانشگاه علامه طباطبايي، ايشان را براي اين مسئوليت بزرگ آماده نموده است و ايشان نسبت بهع وزراي قبلي اين وزارتخانه از اين جهت مزيت دارد. بعد مهم ديگر صلاحيت براي پذيرفتن مسئوليت داشتن برنامه و توان اجراي آن است.
برنامه هاي وزرا بايد از احكام شرع مقدس اسلام، رهنمودهاي حضرت امام و قانون اساسي نشأت گرفته باشد. شايد بدون اقراق بيشترين ايرادات مردم مخصوصاً حزب الله كه در كشور از عملكرد مسوولين مي گيرند مربوط به عملكرد وزارت بازرگاني است. ممكن است كه گفته شود مسايل توزيع در دست وزارت نبوده كه اين خود ايراد بزرگي است كه هر مؤسسه و نهاد و سازماني كارهاي اصلي خودسش را رها كرده به انجام وظايف ديگري پرداخته است. كه آقاي هدايت زاده در برنامه شان متذكر شدند كه در جهت جمع كردن مسووليت توزيع در وزارت بازرگاني تلاش مي كنند كه توفيق در انجام اين برنامه رفع مقداري از مشكلات را نويد مي دهد. موضوع ديگري كه ايمن روزها از اساسي ترين مباحث مي باشد تقويت و تنظيم صادرات غير نفتي است كه انجام اين عمل با سخنراني و پوستر و شعار نمي شود. تكيه بر كالاهاي صادراتي كه ارزش افزودة بيشتري دارند يا به عبارت ديگر صدور نيروي كار بجاي صدور موجودي معادن از طرفي و تعيين سود محدود اما تضمين شده براي فعاليت در امر توليد و صدور كالا مهمترين عامل در جهت افزايش صادرات غير نفتي است. آقاي هدايت زاده در برنامه هايشان بر اين دو مسأله مهم تكيه كردند و راه حلهاي مشخص و قابل اجرا ارائه نموده اند كه متأسفانهتا به حال در سياست گذاريهاي بازرگاني مملكت بحث جدي در اين موارد صورت نگرفته است و البته اين طرز تفكر و ارائه اين برنامه نشأت گرفته از فرمان اخير حضرت امام در مشاركت مردم در امر بازرگاني خارجي است. و معلوم است ك ساني كه بخواهند بر اساس رهنمودهاي حضرت امام قدم بردارند جز ايسن را نمي توانند در برنامه هاي خود اعلام و اجرا نمايند. اين مطلب را همه مي دانيم كه جلوگيري ايجاد بوروكراسي سخت و پيچيده جلوي صدور كالا و خروج سرمايه مملكت را نگرفت و متأسفانه تنها قاچاق كالا و ارز را رونق بخشيد. مبارزة قاچاق كالا بايستي با دو اهرم ايجاد تسهيلات براي صدور قانوني كالا و برخورد قضايي با صدور غير قانوني آن انجام گيرد. و هيچكدام از اين دو اهرم در برنامه هاي ارائه شدذه توسط برادرمان آقاي هدايت زاده كاملاً به چشم مي خورد و توان اجراي آن نيز از عملكرد گذشتة ايشان خصوصاً فروش نفت در اوج حملات دشمن به نفتكش ها در خليج فارس كاملا ملموس مي باشد. انشاء الله نمايندگان محترم بدور از گرايشهاي سياسي بخاطر نجات نسبي وزارت بازرگاني و امر بازرگاني كشور از اين آشفته بازار كه متأسفانه بيشترين اثرات سوء را در جامعه به جاي گذاشته با رأي قاطع خود به برادر هدايت زاده و آرزوي توفيق ايشان در اين امر مهم، وظيفة انقلابي خود را انجام خواهند داد.
با همان تقسيم بندي كه در مورد ابعاد مختلف صلاحيت يك وزير براي وزارتخانه بازرگاني صحبت كردم در مورد وزارت كشاورزي نيز مي توانيم صحبت كنيم. ابتدا در مورد صلاحيت فردي برادرمان آقاي دكتر عيسي كلانتري.
از بعد تعهد شايد همين نكته كافي باشد كه ايشان در خانواده اي كاملا مذهبي و اهل تعبد و تهجد بدنيا آمده و از اوان كودكي با اسلام ناب محمدي و اسلام عاشورايي آشنا شده است. ايشان در رابطه با تخصص، داراي مدرك دكترا در رشته كشاورزي است و تجربة هفت ساله ايشان در امور كشاورزي مملكت تحصيلات ايشانرا با تجربه همراه نموده است. برادر دكتر كلانتري در طول دورة خدمت مخلصانه خود در وزارت كشاورزي ، ابتدا سرپرستي سازمان ترويج كشاورزي سپس مديريت توأم مؤسسه اصلاح نهال و معاونت امور تحقيقاتي و آموزش وزارت كشاورزي را عهده دار بوده و سشپس به سامان بخشيدن به يكي از بزرگترين واحدهاي توليدي در دور افتاده ترين نقاط كشور يعني “كشت و صنعت دامپروري مغان” همت گماشتند. در عين اينكه وظيفه سرپرستي بزرگترين مؤسسه تحقيقاتي كشور را نيز عهده دار بود. آمادگي ايشان براي كار و تلاش تا آن حد بود كه براي زنده كردن مغان در عين داشتن پست معاونت وزارت مدت بيش از دو سال در آن منطقه مي ماند و همزمان به ادارة كارهاي تحقيقاتي به بازسازي و عملي نمودن تحقيقات در سطح وسيع اقدام مي نمود. متأسفانه كشاورزي اين مملكت بعد از انقلاب علي رغم وجود شعارهاي رنگارنگ، در محور قرار گرفتن آن شكل نگرفته و حتي نتوانسته است خود را همپاي رشد جمعيت جلو بكشد و مشكل اساسي ما در كشاورزي شايد عدم توسعة سطح زير كشت نباشد . اينكه ملاحظه مي كنيد متإسفانه واردات كود و گندم همزمان رشد مي يابد استفادة بي رويه و بي ثمر از نهادهاي كشاورزي را ثابت مي كند و ادامه توسعة سطح زير كشت بدون آموزش براي بالا بردن توليد در واحد سطح، به هدر دادن سرمايه مملكت است. در حاليكه اگر بتوانيم توليد گندم را در واحد سطح، به ۲ با حتي ۵/۱ برابر برسانيم ميس توانيم به يك حركت جهشي به خودكفايي برسيم و سپس تنظيم رشد توليد با رشد جمعيت كاري صعب و غير ممكن نيست.
برادر عيسي كلانتري با حركت سخت و سنگين در كشت و صنعت مغان داشته توانسته در مورد افزايش توليد در واحد سطح در محصولاتي چون گندم ذرت و چغندر قند به مرز مطلوبي برشد.
اميدوارم نمايندگان محترم با رأي خود به برادر عيسي كلانتري راه را براي تلاش گسترده تر در جهت خودكفايي غذايي مملكت باز نمايند.
برادرانمان جناب آقاي برومند نمايندة محترم مغان و جناب آقاي موسوي ننه كران نماينده محترم اردبيل كه آشنا به مسأله كشت و صنعت مغان هستند بهتر مي توانند شهادت بدهند و موفقيت بالاي برادرمان اقاي كلانتري و همچنين جناب آقاي سلامتي نماينده محترم تهران كه قبلاً وزير كشاورزي بوده اند ايشان هم بر توانايي بالاي برادرمان اقاي كلانتري واقفند و تأييد دارند.
اما راجع به برادمان جناب آقاي شمخاني براي وزارت سپاه فكر مي كنم نيازي به بحث زياد نباشد .و همه نمايندگان محترم با تلاشهاي بي وقفة ايشان در سمت فرماندهي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آشنا هستند. برادري متعهد، پر تلاش، شجاع، با تدبير و برنامه ريز و شايد بهترين كسي كه مي توانست بعد از برادر جناب آقاي رفيق دوست براي سپاه مطرح شود ايشان هستند. اميدوارم با رأي خوبي كه از مجلس شوراي اسلامي خواهند گرفت در پيشبرد اهداف مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به نفع نظام موفق باشند.
(در يادداشتي كه اكثر نمايندگان آذربايجان نظري كه برادران آقاي موسوي ننه كران و آقاي برومند داشته اند را تأييدمي كنند.)
و اما در رابطه با برادرمان جناب اقاي نجفي ايشان شخصي باهوش، پر تلاش و پر استعداد كه سوابق گوياي آن شاگرد اول كنكور دانشگاه صنعتي شريف و شاگرد اول در بين فارغ التحصيلان آن دانشگاه و الان هم از بهترين استادان دانشگاه هستند در هنگام وزارت، ايشان در آن شرايط سخت بسيار موفق بودند. در شرايطي كه منافقين بودند وضعيت ليبرالها آنجا روشن بود با آموزش و پرورش اشنا هستند. پنج سال در شوراي عالي آموزش و پرورش كار كرده اند و ايشان در مسايل آموزش و پرورش صاحب نظر و كارشناس هستند. امروز مقايسه وضعيت جهاد دانشگاهي و وضعيت علمي داشنگاه باز مان وزارت آقاي دكتر نجفي مشخص مي كند كه در آن شرايط اوضاع شايد بهتر از شرايط فعلي بود. علي ايحال نمايندگان محترم موافق ديگر هم مطالبي را در رابطه با برادران كانديدا براي وزارتخانه ها عرض خواهند كرد و مجلس محترم اميدواريم با رأي خوبي كه به برادران مطرح شده خواهند داد با موفقيت بتوانند در شرايط حساس مملكت كه نياز به كار و تلاش هماهنگي بيشتر دارد ( رئيس ـ وقتتان تمام است) بار سنگيني كه به دوش همه ما است و همچنين برادران وزيري كه انشاء الله رأي خواهند گرفت اين بار را به سر منرل مقصود برسانند. و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*