۞ چرا سامانه خدمت :
سامانه خدمت ، راهکاری است برای تکریم مردم عزیز برای تسهیل در اخذ راهنمایی و مشاوره ، خدمات غیر حضوری و ارتباط در این ایام که به واسطه کرونا ضرورت دارد بیشتر از پیش با استفاده از فضای مجازی این مسائل گسترش یابد | اپلیکیشن خدمت ، راهکاری است برای تسهیل ارتباط با دکتر سبحانی نیا

موقعیت شما : صفحه اصلی » نطق پیش از دستور
  • شناسه : 335
  • ۰۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲:۲۷
  • منبع : رورزنامه رسمي
اعلام موافقت با کابینه پیشنهادی جناب آقای مهندس موسوی
سه شنبه 29/6/1367 شماره 12712

اعلام موافقت با کابینه پیشنهادی جناب آقای مهندس موسوی

روزنامه رسمي ـ مذاكرات جلسه علني مجلس شوراي اسلامي ـ جلسه 30 سه شنبه 29/6/1367 شماره 12712 اعلام موافقت با كابينه پيشنهادي جناب آقاي مهندس موسوي منشي ـ آقاي سبحاني نيا، موافق.

حسین سبحانی نیا ـ بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.
با سلام به امام سازش ناپذیر امت .و امت قهرمان ایران و با درود به ارواح مطهر شهدای انقلاب اسلامی مان. چون فرصت کمی در اختیارم هست طبیعی است که نمی توانم درباره همه وزرایی که موافق هستم بطور مبسوط صحبت کنم. لذا نکاتی را به اختصار به استحضار نمایندگان می رسانم. مقدمتاً باید عرض کنم ویژگیهایی که در رابطه با برسی صلاحیت یک وزیر باید مورد توجه قرار گیرد بنظرم عبارتند از:
۱٫ انقلابی بودن و برخورداری از حسن سابقه.
۲٫ داشتن تجربه و تخصص و آشنایی به کار.
۳٫ برخورداری از توان مدیریت صحیح و قوی.
۴٫ جهت گیری مثبت و حرکت در خط امام. با عنایت به مسایل فوق دلایل موافقتم را بابرادان فروزش برای جهاد سازندگی، هدایت زاده برای وزارت بازرگانی، زنگنه برای وزارت نیرو، کلانتری برای وزارت کشاورزی، شمخانی برای وزارت سپاه و نجفی برای وزارت آموزش و پرورش در حد امکان بیان می کنم. اما برادرمان آقای فروزش، ایشان با توجه به سابقه مقبت فعالیتهای مذهبی ـ سیاسی. قبل از انقلاب در محیط دانشگاه و استان خوزستان و همچنین جهاد سازندگی به عنوان سنگر خدمت به محرومین و مستضعفین از اولین روزهای تأسیس این نهاد و پذیرش مسشوولیت عضو شورای مرکزی جهاد استان خوزستان و انجام خدماتی صادقانه در این مسوولیت گویای سوابق روشن ایشان در تعهد به اسلام، انقلاب، محرومین و مستضعفین است. با توجه به شایستگی ایشان و بنا به پیشنهاد و درخواست برادران جهاد سازندگی از سال ۱۳۶۱ با حکم جناب اقای نخست وزیر به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی برگزیده شده اند و از همان ابتدا مسوولیت امور استانها و امور جنگ جهاد را بعهده گرفته اند و بدین ترتیب ارتباط خود را همچون دوران خدمت در خوزستان با جنگ حفظ نموده و مدیریت فرماندهی مهندسی رزمی جهاد سازندگی را عهده دار شدند.
و اما در رابطه با داشتن تجربه و تخصص و آشنایی به کار باید گفت با توجه به قدمت سابقه ایشان در جهاد سازندگی و حضور در بالاترین رده تصمیم گیری و برنامه ریزی و سیاست گذاری جهاد یعنی شورای مرکزی در مدت نزدیک به ۶ سال و مسوولیتی که ایشان به مدت ۴ سال در زمینه امور استانها داشته اند از طریق مسافرت و سرکشی به استانهای مختلف و بازدید از طرحها و پروژه های گوناگون با نیازها و زمینه های کاری و اجراءاز نزدیک و در عمل آشنا شده و این شناخت از وی فردی مجرب، مطلع و توانمند ساخته است.
و اما جهت گیری مثبت و حرکت در خط امام، موضع گیری ایشان در مسایل گوناگون طی ده سال بعد از پیر.وزی انقلاب اسلامی بیانگر عدم گرایش به خط و خطوط و خط بازیهای مرسوم در جامعه می باشد، و ایشان فردی مستقل، تابع محض ولایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری است. و بدین سبب عمده تلاش و سعی ایشان در خدمت به انقلاب و محرومین آنگونه که امام ترسیم می فرمایند بوده است و در رابطه با برادرمان اقای فروزش نکته مهم این است که ایشان برخاسته از مجموعه جهادند و مورد قبول و دارای پایگاه در بین جهادگران. و اما دلیل موافقتم با جناب اقای زنگنه برای وزارت نیرو این است که ایشان در سازماندهی و تشکیلات و تربیت نیروی انسانی و برنامه ریزی در جهاد سازندیگ داشته اند و بدیهی است قدرت و توانایی مدیریت بستگی به عوامل فوق دارد و همچنین بدلیل سنخیت بعضی از وظایف جهاد سازندگی، با وطظایف وزارت نیرو مانند تأمین آب کشاورزی که در واقع جهاد سازندگی یکی از توانمندترین نهادهای کشور در اجرای طرحهای آبی است و در زمان تصدی ایشان اجرای طرح سد مارون که از بزرگترین سدهای در دست اجرای کشور است شورع به اجرا شده است. سد ۱۵ خرداد که به فرمان امام اجرای آن به جهاد واگذار شده است و مطالعات تفصیلی بررسی منابع آب و خاک حوزه جنوب غرب ایران خصوصاً خوزستان و خراسان در همان زمان توسط جهاد صورت پذیرفته است.
استحصال پنج میلیارد متر مکعب آب زراعی در طول سالهای ۶۲ تا ۶۷ حاکی از تلاشهای گسترده این نهاد انقلابی است که برادر زنگنه تصدی آن را به عهده داشته اند. تحصیلات تخصصی ایشان فوق لیسانس راه و ساختمان می باشد. بهترین انتخاب جهت توجه عمیق به مسائل آب زراعی و همچنین احداث سدهای مختلف به منظور تولید برق که در واقع عمدتاً در این وزارتخانه تخصص شان کارساز خواهد بود.
یکی از اهم وظایف وزارت نیرو، تربیت نیروی انسانی متخصص و حزب اللهی برای احداث و اداره صنعت آب و برق می باشد که به خاطر اقدام بی نظیر برادرمان آقای زنگنه در زمان تصدی جهاد سازندگبی در تربیت نیروی انسانی، بیش از پنجاه هزار دانشجو در رشته های تخصصی در مراکز آموزش عالی و مراکز آموزشی جهاد در حال تحصیل می باشند که این حرکت گسترده می تواند در وزارت نیرو نیز انجام پذیرد. قدرت برنامه ریزی و تهیه برنامه های پنج ساله در وزارت جهاد در بخش زراعت، امور دام،عمران روستایی، آب زراعی و اجرای بخشهای عمده آن بیانگر توانایی ایشان در برنامه ریزی و هدایت دستگاه بسوی اهداف مشخص آن است. تجربه اداره یک نهاد انقلابی به لحاظ حذف بوروکراسی در انجام امور و مشارکت مردم می تواند در سازماندهی و اداره وزارت نبیرو بسیار مثبت باشد خصوصاً لزوم جلب مشارکت مردم در توسعه منابع آب که از ضروریات می باشد. و اما بحثم در مورد صلاحیت برادر هدایت زاده، برای وزارت بازرگانی: در دو بخش، صلاحیت فردی و صلاحیت اجرایی تقسیم می گردد. که صلاحیت فردی به نوبه خود به دو بخش تعهد و تخصص تقسیم می شود.
برادر هدایت زاده از نظر تعهد فردی، مسلمان بودن و انقلابی بودنش به سالهای قبل از انقلاب بر می گردد . از زمان تحصیل در دبیرستان اسلام را به معنای واقعی و در همه ابعاد از جمله بعد مبارزاتی اش درک کرده و جهاد با زبان و عمل را از طریق فعالیت در انجمن اسلامی آغاز نموده است. و در این راه به زندان نیز افتاده است. ایشان حضور در صحنه های مبارزاتی را بر ادامه تحصیلاتش ترجیح می دهد و بر همین اساس در حین تحصیل در آمریکا برای افشای جنایت رژیم ستمشاهی در اعتصاب غذای پنج روزه در مقابل سازمان ملل یعنی در مرکز قدرت استکبار جهانی شرکت می کند و نهایتاً عشق به انقلاب اسلامی او را از ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا باز می دارد و به دانشگاه عشق و به نزد مرشد و مرادش حضرت امام به نوفل لوشاتو می کشاند. ایشان در فاجعه عظیم هفت تیر تا مرز شهادت پیش رفت، اما خدا خواست که بماند و بیشتر خدمت کند. بعد دیگر صلاحیت فردی ایشان را به فرموده امام بزرگوارمان بایستی در زندگی محقرانه وی جستجو کرد .و مهمتر از شروع زندگی در فقر، ادامه و استمرار آن است در زمان داشتن مسوولیتهای بزرگ ایشان علیرغم تجربه دهساله اش در امر بازرگانی کشور و داشتن مسوولیت های سنگین و حساس در امر بستن قراردادهای کلان با ارقام نجومی در وزارت نفت و اما تخصص که یکی از ابعاد مهم واگذاری مسوولیت است نیز در زندگی نامه ایشان آمده است و در برنامه ای که ارائه کرده اند، علاوه بر تحصیل تا مرز دکترا در رشته بازرگانی، کوله باری از ده سال تجربه در همین امر و در ابعاد مختلف آن را دارند. مسئولیتهایی همچون معاون بازرگانی خارجی، عضو هیأت مدیره بازرگانی دولتی، سرپرستی وزارتخانه، نماینده وزیر در شورای عالی اقتصاد، معاونت معاملات و قراردادهای نفت در امور بین المللی شرکت ملی نفت و در عین حال مدرس در رشته خرید و سفارشات بازرگانی و سیاست بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبایی، ایشان را برای این مسئولیت بزرگ آماده نموده است و ایشان نسبت بهع وزرای قبلی این وزارتخانه از این جهت مزیت دارد. بعد مهم دیگر صلاحیت برای پذیرفتن مسئولیت داشتن برنامه و توان اجرای آن است.
برنامه های وزرا باید از احکام شرع مقدس اسلام، رهنمودهای حضرت امام و قانون اساسی نشأت گرفته باشد. شاید بدون اقراق بیشترین ایرادات مردم مخصوصاً حزب الله که در کشور از عملکرد مسوولین می گیرند مربوط به عملکرد وزارت بازرگانی است. ممکن است که گفته شود مسایل توزیع در دست وزارت نبوده که این خود ایراد بزرگی است که هر مؤسسه و نهاد و سازمانی کارهای اصلی خودسش را رها کرده به انجام وظایف دیگری پرداخته است. که آقای هدایت زاده در برنامه شان متذکر شدند که در جهت جمع کردن مسوولیت توزیع در وزارت بازرگانی تلاش می کنند که توفیق در انجام این برنامه رفع مقداری از مشکلات را نوید می دهد. موضوع دیگری که ایمن روزها از اساسی ترین مباحث می باشد تقویت و تنظیم صادرات غیر نفتی است که انجام این عمل با سخنرانی و پوستر و شعار نمی شود. تکیه بر کالاهای صادراتی که ارزش افزوده بیشتری دارند یا به عبارت دیگر صدور نیروی کار بجای صدور موجودی معادن از طرفی و تعیین سود محدود اما تضمین شده برای فعالیت در امر تولید و صدور کالا مهمترین عامل در جهت افزایش صادرات غیر نفتی است. آقای هدایت زاده در برنامه هایشان بر این دو مسأله مهم تکیه کردند و راه حلهای مشخص و قابل اجرا ارائه نموده اند که متأسفانهتا به حال در سیاست گذاریهای بازرگانی مملکت بحث جدی در این موارد صورت نگرفته است و البته این طرز تفکر و ارائه این برنامه نشأت گرفته از فرمان اخیر حضرت امام در مشارکت مردم در امر بازرگانی خارجی است. و معلوم است ک سانی که بخواهند بر اساس رهنمودهای حضرت امام قدم بردارند جز ایسن را نمی توانند در برنامه های خود اعلام و اجرا نمایند. این مطلب را همه می دانیم که جلوگیری ایجاد بوروکراسی سخت و پیچیده جلوی صدور کالا و خروج سرمایه مملکت را نگرفت و متأسفانه تنها قاچاق کالا و ارز را رونق بخشید. مبارزه قاچاق کالا بایستی با دو اهرم ایجاد تسهیلات برای صدور قانونی کالا و برخورد قضایی با صدور غیر قانونی آن انجام گیرد. و هیچکدام از این دو اهرم در برنامه های ارائه شدذه توسط برادرمان آقای هدایت زاده کاملاً به چشم می خورد و توان اجرای آن نیز از عملکرد گذشته ایشان خصوصاً فروش نفت در اوج حملات دشمن به نفتکش ها در خلیج فارس کاملا ملموس می باشد. انشاء الله نمایندگان محترم بدور از گرایشهای سیاسی بخاطر نجات نسبی وزارت بازرگانی و امر بازرگانی کشور از این آشفته بازار که متأسفانه بیشترین اثرات سوء را در جامعه به جای گذاشته با رأی قاطع خود به برادر هدایت زاده و آرزوی توفیق ایشان در این امر مهم، وظیفه انقلابی خود را انجام خواهند داد.
با همان تقسیم بندی که در مورد ابعاد مختلف صلاحیت یک وزیر برای وزارتخانه بازرگانی صحبت کردم در مورد وزارت کشاورزی نیز می توانیم صحبت کنیم. ابتدا در مورد صلاحیت فردی برادرمان آقای دکتر عیسی کلانتری.
از بعد تعهد شاید همین نکته کافی باشد که ایشان در خانواده ای کاملا مذهبی و اهل تعبد و تهجد بدنیا آمده و از اوان کودکی با اسلام ناب محمدی و اسلام عاشورایی آشنا شده است. ایشان در رابطه با تخصص، دارای مدرک دکترا در رشته کشاورزی است و تجربه هفت ساله ایشان در امور کشاورزی مملکت تحصیلات ایشانرا با تجربه همراه نموده است. برادر دکتر کلانتری در طول دوره خدمت مخلصانه خود در وزارت کشاورزی ، ابتدا سرپرستی سازمان ترویج کشاورزی سپس مدیریت توأم مؤسسه اصلاح نهال و معاونت امور تحقیقاتی و آموزش وزارت کشاورزی را عهده دار بوده و سشپس به سامان بخشیدن به یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در دور افتاده ترین نقاط کشور یعنی “کشت و صنعت دامپروری مغان” همت گماشتند. در عین اینکه وظیفه سرپرستی بزرگترین مؤسسه تحقیقاتی کشور را نیز عهده دار بود. آمادگی ایشان برای کار و تلاش تا آن حد بود که برای زنده کردن مغان در عین داشتن پست معاونت وزارت مدت بیش از دو سال در آن منطقه می ماند و همزمان به اداره کارهای تحقیقاتی به بازسازی و عملی نمودن تحقیقات در سطح وسیع اقدام می نمود. متأسفانه کشاورزی این مملکت بعد از انقلاب علی رغم وجود شعارهای رنگارنگ، در محور قرار گرفتن آن شکل نگرفته و حتی نتوانسته است خود را همپای رشد جمعیت جلو بکشد و مشکل اساسی ما در کشاورزی شاید عدم توسعه سطح زیر کشت نباشد . اینکه ملاحظه می کنید متإسفانه واردات کود و گندم همزمان رشد می یابد استفاده بی رویه و بی ثمر از نهادهای کشاورزی را ثابت می کند و ادامه توسعه سطح زیر کشت بدون آموزش برای بالا بردن تولید در واحد سطح، به هدر دادن سرمایه مملکت است. در حالیکه اگر بتوانیم تولید گندم را در واحد سطح، به ۲ با حتی ۵/۱ برابر برسانیم میس توانیم به یک حرکت جهشی به خودکفایی برسیم و سپس تنظیم رشد تولید با رشد جمعیت کاری صعب و غیر ممکن نیست.
برادر عیسی کلانتری با حرکت سخت و سنگین در کشت و صنعت مغان داشته توانسته در مورد افزایش تولید در واحد سطح در محصولاتی چون گندم ذرت و چغندر قند به مرز مطلوبی برشد.
امیدوارم نمایندگان محترم با رأی خود به برادر عیسی کلانتری راه را برای تلاش گسترده تر در جهت خودکفایی غذایی مملکت باز نمایند.
برادرانمان جناب آقای برومند نماینده محترم مغان و جناب آقای موسوی ننه کران نماینده محترم اردبیل که آشنا به مسأله کشت و صنعت مغان هستند بهتر می توانند شهادت بدهند و موفقیت بالای برادرمان اقای کلانتری و همچنین جناب آقای سلامتی نماینده محترم تهران که قبلاً وزیر کشاورزی بوده اند ایشان هم بر توانایی بالای برادرمان اقای کلانتری واقفند و تأیید دارند.
اما راجع به برادمان جناب آقای شمخانی برای وزارت سپاه فکر می کنم نیازی به بحث زیاد نباشد .و همه نمایندگان محترم با تلاشهای بی وقفه ایشان در سمت فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آشنا هستند. برادری متعهد، پر تلاش، شجاع، با تدبیر و برنامه ریز و شاید بهترین کسی که می توانست بعد از برادر جناب آقای رفیق دوست برای سپاه مطرح شود ایشان هستند. امیدوارم با رأی خوبی که از مجلس شورای اسلامی خواهند گرفت در پیشبرد اهداف مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نفع نظام موفق باشند.
(در یادداشتی که اکثر نمایندگان آذربایجان نظری که برادران آقای موسوی ننه کران و آقای برومند داشته اند را تأییدمی کنند.)
و اما در رابطه با برادرمان جناب اقای نجفی ایشان شخصی باهوش، پر تلاش و پر استعداد که سوابق گویای آن شاگرد اول کنکور دانشگاه صنعتی شریف و شاگرد اول در بین فارغ التحصیلان آن دانشگاه و الان هم از بهترین استادان دانشگاه هستند در هنگام وزارت، ایشان در آن شرایط سخت بسیار موفق بودند. در شرایطی که منافقین بودند وضعیت لیبرالها آنجا روشن بود با آموزش و پرورش اشنا هستند. پنج سال در شورای عالی آموزش و پرورش کار کرده اند و ایشان در مسایل آموزش و پرورش صاحب نظر و کارشناس هستند. امروز مقایسه وضعیت جهاد دانشگاهی و وضعیت علمی داشنگاه باز مان وزارت آقای دکتر نجفی مشخص می کند که در آن شرایط اوضاع شاید بهتر از شرایط فعلی بود. علی ایحال نمایندگان محترم موافق دیگر هم مطالبی را در رابطه با برادران کاندیدا برای وزارتخانه ها عرض خواهند کرد و مجلس محترم امیدواریم با رأی خوبی که به برادران مطرح شده خواهند داد با موفقیت بتوانند در شرایط حساس مملکت که نیاز به کار و تلاش هماهنگی بیشتر دارد ( رئیس ـ وقتتان تمام است) بار سنگینی که به دوش همه ما است و همچنین برادران وزیری که انشاء الله رأی خواهند گرفت این بار را به سر منرل مقصود برسانند. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*